کاستن کمردرد دغدغه ای است که امروزه برای بسیاری افراد دغدغه ساز شده است. هیچ چیز سخت تر از تحمل کمردرد و درد پشت ناشی از نشستن زیاد روی صندلی دفتر کار، حالات بد خوابیدن، صدمه‌ها و آسیب‌های کمر و بلند کردن بارهای سنگین نیست. گاهی اوقات با ماساژ کمی تسکین می‌یابید، اما اغلب رو به مصرف قرص‌ها و داروهایی می‌آورید که امید دارید با خوردن آن بهتر شوید.
قبل از مصرف خودسرانه دارو، چند راهکار خانگی برای تسکین دردتان امتحان کنید. البته، چنانچه مشکلتان ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. در حقیقت، مهمترین مزیت آن کاستن کمردرد و از بین بردن نیازتان به جراحی کمر یا ستون فقرات می‌باشد.

کاستن کمردرد
کاستن کمردرد

۶ راه کاستن کمردرد در خانه :

  • پمادها و روغن‌های ضروری :

بسیاری از پمادها و روغن‌ها به جهت درمان درد وجود دارند و برخی از آنها از برخی دیگر بسته به نوع درد شما تأثیر بهتری دارند. در میان برخی از این پمادها که معروفیت بیشتری دارند، شما نیز می‌توانید پماد خود را با استفاده از روغن‌های ضروری طبیعی درست کنید.

بعضی از این پمادهای خوب شامل روغن زنجبیل، روغن نعناع، روغن اوکالیپتوس می‌باشد. همچنین رزماری و زردچوبه را نیز می‌توانید در اینها جای دهید. نواحی دردناک پشت خود را با چنین روغن‌هایی حداقل سه بار در هفته ماساژ دهید.

  • یوگا :

شاید یوگا سریعترین راه برای تسکین درد کمر باشد. تصحیح درست حالت بدن و عضلات بدن هم آرامش‌بخش و هم تقویت‌کننده عضلات است. یوگا برای کاهش درد عصب سیاتیک توصیه می‌شود به این دلیل که کشیدگی و انقباض عضلات و ستون فقرات درد را کاسته و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.

این ورزش برای انواع مختلفی از مشکلات سلامتی توصیه می‌شود و چنانچه بطور منظم تمرین شود، به کنترل وزن، اختلالات خواب، کاهش اضطراب، تناسب کلی بدن و سلامت روان و ذهن کمک می‌کند. بهترین بخش یوگا، این است که شما تنها به یک زیرانداز، یک مربی و بخشی از اتاق نشیمن خود برای تمرین روزانه احتیاج دارید.

شما می‌توانید با حرکاتی شروع کنید که مربوط به تسکین درد کمر می‌شود و به تدریج حرکاتی دیگر را برای تقویت کل بدنتان ادامه دهید.

  • حمام با نمک اپسوم (نمک فرنگی اصل) :

این یک ماده با ارزش خانگی است که بسیار برای درد کمر و یا درد پشت توصیه می‌شود. این ماده به جهت مزایایی که بعنوان یک شل کننده عضلانی دارد شناخته شده و بسیار مقرون به صرفه و در دسترس می‌باشد. یک وان آب گرم خوب برای خودتان مهیا و دوفنجان نمک اپسوم را در آن بریزید. اگر حتی می‌خواهید در آن بیشتر استراحت کنید، چند قطره اسانس اسطوخودوس یا رزماری به آن بیفزایید. این ماده برای کاهش علائم آرتروز، فیبرومیالژیا، درد عضلات پس از ورزش، کبودی و کشیدگی عضلات، تورم و خستگی پا و همچنین بیماری‌های پوستی نیز توصیه می‌شود.

یک مزیت جانبی آن این است که به شما کمک می‌کند تا سموم و فلزات سنگین انباشته شده در سلول‌های پوستتان را حین بهبود جریان خون و عملکرد قلبی و عروقی از بدن خارج کنید.

  • حالت خوابیدنتان را کنترل کنید:

چند بار تابحال هنگام صبح احساس سفتی و سختی در عضلاتتان داشته‌اید و نتوانستید حرکت کنید؟ چقدر طول می‌کشد که صبح‌ها درد کمرتان خوب شود و بتوانید از جا برخیزید؟ اغلب اوقات افراد با حالت‌های بدی می‌خوابند و همین امر موجب درد کمر و بی‌حسی اندام‌ها و سردرد و ناراحتی در خواب می‌شود.

کاهش درد در شما می‌تواند با بهتر خوابیدنتان و اصلاح فرم خوابیدنتان شروع شود.

  • بهتر است هنگام خوابیدن به پشت خوابیده و یک بالش کوچک زیر زانوی خود قرار دهید تا بتوانید انحنای طبیعی ستون فقرات خود را بهتر حفظ کنید. یک بالش ارگونومیک نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
  • اگر به روی شکمتان می‌خوابید (اگرچه برای آنان که درد کمر دارند پیشنهاد نمی‌شود)، یک بالش زیر دل خود و لگنتان برای حفظ انحنای ستون فقرات خود قرار دهید. توصیه می‌شود در این حالت از بالش استفاده نشود ولی اگر نمی‌توانید، از بالش ارگونومیک استفاده کنید.

درد پشت

  • تعمق و تفکر :

این کار برای آرامش و افزایش سطح اندورفین در شما بسیار مؤثر است. این هورمون به طور طبیعی در بدن ساخته شده و به ما احساس شادی و نشاط می‌دهد و به قدرت همه داروهایی است که به نوعی مسکن محسوب می‌شوند. اگر فرابگیرید، افزایش این هورمون، کار سختی نمی‌باشد.

درک ارتباط بین کمردرد، اندورفین و مدیتیشن، بسیار ساده‌تر خواهند بود اگر بدانیم که دردهای مزمن کمر با استرس، اضطراب و افسردگی همراه می‌باشد. اگر یاد بگیرید که چطور به درستی تمرکز کنیم، می‌‌توانیم تأثیر منفی این حالات را در بدنمان بکاهیم و همین‌طور دردمان نیز کمتر می‌شود. این کار بعنوان یک درمان خانگی برای دیگر مشکلات نیز استفاده می‌شود و بعنوان یک تغییر در سبک زندگی مزایای بلندمدتی برای ذهن و بدن شما دارد.

  • چند تغییر غذایی :

التهاب مزمن که باعث کمر درد در شما می‌شود، معمولا توسط رژیم غذایی‌تان حفظ می‌شود. قند، چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس همگی التهاب را در بدن ما افزایش می‌دهند. کاهش مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های قنددار و مصرف چربی‌های ناسالم منجر به کاهش التهاب و تأثیرات مثبت در روند سلامتی کلی شما دارد.

محصولات سالم و یک رژیم غذایی متعادل را داشته باشید. همچنین سعی کنید اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم (سالمون و ماهی‌های دیگر) را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. شما چه روش‌های دیگر خانگی برای تسکین و کاهش درد پشت و کمرتان می‌دانید؟

نوشته ۶ درمان خانگی برای کاستن کمردرد: اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…