مسواک زدن اصولی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانشمندان و کمپانیهای تولید خمیر دندان و انستیتوهای دندانپزشکی در مورد اینکه بهترین روش مسواک زدن چیست با هم به توافق نرسیده‌اند.

مقاله‌ای که در ژورنال British Dental به چاب رسید نگاهی به پیشنهادات مختلفی می‌اندازد که از سوی کمپانیهای تولید خمیر دندان و انستیتوهای دندانپزشکی از ۱۰ کشور مختلف ارائه شده‌اند. آنها به محدوده مختلفی از پیشنهادات در مورد نحوه صحیح مسواک زدن، زمان مناسب آن و تعداد دفعات تکرار آن در طول روز برخورده‌اند.

محققان به هیچ گونه توافق روشنی بین این منابع مختلف نرسیده‌اند و این عدم توافق بین این شرکتها در مورد روش صحیح مسواک زدن نگران کننده است.

اوبری شیهام پروفسور بازنشسته سلامت عمومی دندان و نویسنده مقاله می‌گوید” اگر مردم از انستیتو دندانپزشکی یک سخن بشنوند و از شرکتهای تولید خمیر دندان سخن دیگر و کمپانیهای تولید مسواک هم حرف خودشان را بزنند، این همه تناقض در گفتار آنها را گیج خواهد کرد و نمی‌توانند بفهمند که بهترین روش مسواک زدن چیست. در این مطالعه ما به عدم همبستگی غیر قابل قبول منابع مختلف پی بردیم”.

انستیتوهای دندانپزشکی لازم است که در مورد بهترین روش مسواک زدن با هم به توافق برسند. نکته نگران کننده این است که روشهای پیشنهاد شده این شرکتها مانند آن روشهایی نیست که در کتابهای دندانپزشکی آمده‌اند. مدارکی هم دال بر اینکه روشهای پیچیده مسواک زدن بهتر از روشهای ساده هستند وجود ندارد.

توصیه پروفسور شیهام این است “با حرکات افقی ساده و با نگه داشتن مسواک در حالت ۴۵ درجه دندانهایتان را مسواک بزنید. از مسواک زدن شدید دندانها اجتناب کنید و مسواک را مانند یک مداد در دستتان نگه دارید. این روش ساده در حفظ سلامت لثه‌ها بسیار موثر است”.

نکته ظریفی در مسواک زدن بعد از خوردن شیرینی و نوشیدنیهای شیرین وجود دارد. تقریبا ۲ دقیقه زمان لازم است تا باکتریهای موجود در غذا اسید تولید کنند. بنابراین اگر شما چندین دقیقه بعد از خوردن شیرینی مسواک بزنید اسید از قبل مینای دندان شما را خراب کرده است.

پیشنهادات بحث برانگیزی که از سوی شرکتها و سازمانهای مختلف مطرح شده است نیاز به تحقیق در مورد کارآمد بودن روشهای مختلف مسواک زدن را ضروری می‌کند.

در حال حاضر توصیه متخصصان در ” پایه علمی اموزش سلامت دندان” این است که روش ساده مسواک دندان بسیار آسان بوده و دیگر نیازی به یادگیری و استفاده از روشهای پیچیده مسواک زدن نیست.

دندانپزشک دکتر جان وین رایت استاد راهنمای مقاله می‌گوید” تعداد بسیار زیادی از پیشنهاداتی که در این مورد ارائه شده‌اند ناشی از کمبود مدارک محکم دال بر برتری یک روش بر روشهای دیگر است. توصیه من به بیمارانم در مورد مسواک زدن این است که بیشتر روی نقاطی تمرکز کنند که احتمال تجمع پلاکها در آن قسمت ها بیشتر است- معمولا محل تلاقی دندان و لثه- و از حرکات آرام برای مسواک زدن استفاده کنند”.

مرتباً از من در مورد اینکه چرا روشی را که من به بیمارانم می‌گویم با روشی که دندانپزشکان دیگر به آنها گفته‌اند فرق دارد سوال می‌شود.

چیزی که من احساس می‌کنم ما به آن نیاز داریم تحقیق در مورد آسانترین، موثرترین و ایمن ترین روش مسواک زدن است.

در حال حاضر نه تنها ما دندانپزشکان بلکه انستیتوها و شرکتهای دندانپزشکی در سرتاسر جهان روشهای مختلفی را به مردم آموزش می‌دهند که این خود نه تنها گیج کننده است بلکه اعتماد و اطمینان مردم را در این حرفه به طور کلی از بین خواهد برد. برای کاری که مردم در طول روز دو بار آن را انجام می‌دهند انتظار این است که دندانپزشکان توصیه‌ها و پیشنهادات روشنی را به مردم ارائه دهند.

نوشته بهترین روش مسواک زدن چیست؟ اولین بار در مجله سلامت پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
  • همه چیز در مورد لیپوساکشن

    لیپوساکشن (چربی‌کِشی) فرایندی است که در آن چربی اضافی با کمک ساکشن یا مکش از بدن خارج می‌ش…
  • عمل زیبایی پروتز سینه چگونه است؟

    زنان می‌توانند برای پر کردن و بزرگ تر کردن سینه‌های خود این فرایند را انجام دهند. این فرای…
  • انواع جراحی زیبایی صورت

    جراحی زیبایی: قبل و بعد از انجام جراحی زمانی جراحی زیبایی تنها برای افراد ثروتمند مناسب بو…
  • همه چیز در مورد بوتاکس

    بوتاکس یک داروی ساخته شده از سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم به نام سم بوتو…
مطالب بیشتر در مد و زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…