حتما شما نیز روزانه زمان زیادی را برای پیاده روی و انجام تمرینات ورزشی دیگر اختصاص می‌دهید و غذاهای سالم می‌خورید. با این وجود باز هم چاق می‌شوید. شاید از خودتان بپرسید با وجود چنین برنامه ای، چرا باز هم چاق می‌شوم؟ دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد اما یکی از پاسخ‌های احتمالی به این سوال ممکن است در برنامه عصرگاهی شما نهفته باشد. در این مقاله قصد داریم عادت‌های زمان خواب را بیان کنیم که قادرند بر اضافه وزن شما بیفزایند. با ممنوع کردن چنین عادت هایی قادر خواهید بود وزن بیشتری کم کنید.

از خرید تنقلات برای شب بپرهیزید:

shutterstock_413980957-budgeting-africa-studio

اگر نمی‌توانید فیلم سینمایی یا برنامه مورد علاقه خود را بدون خوردن تنقلات تماشا کنید بهتر است خود را برای چاقی نیز آماده نمایید. این گونه موارد می‌توانند کالری بیشتری وارد بدن کنند. پیتر رپورت یکی از متخصصان کاهش وزن و علم تغذیه در این باره چنین می‌گوید: من در مورد خوردن برخی از مواد در شب مخالفتی ندارم. اما به خاطر داشته باشید که اگر شما وعده غذایی بزرگی داشته باشید و بعد از آن یک پیمانه بزرگ بستنی میل کنید حتما اضافه وزن خواهید داشت. اگر می‌خواهید بعد از شام از تنقلات استفاده کنید بهتر است در طول روز تمرینات ورزشی بیشتری انجام دهید یا اینکه مقدار شام را کمتر کنید. هرچند توصیه ما حذف تنقلات مضر از برنامه غذایی است.

بدون توجه جلوی تلویزیون تنقلات و مواد غذایی را میل نکنید:

shutterstock_165092636-nighttime-snack-peter-bernik_عادات خواب و افزایش وزن

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بدون توجه غذا خوردن نه تنها می‌تواند بر روی مقدار ماده ای که مصرف می‌کنید تاثیر بگذارد، بلکه باعث می‌شود مقدار ماده غذایی که خورده اید را به خاطر نیاورید. همین امر موجب می‌شود بدون توجه غذا یا تنقلات بیشتری مصرف کنید.‌به خاطر داشته باشید که حتی هویج هم دارای کالری است و اگر بیش از حد از آن میل کنید باعث افزایش وزن در شما می‌شود. قبل از اینکه بخواهید جلوی تلویزیون بنشینید، بهتر است مقدار غذایی که برایتان مناسب است را اندازه گیری کنید و در یک ظرف بریزید. در این صورت بعد از اتمام آن، دیگر مقدار اضافی از تنقلات یا غذا را میل نخواهید کرد.

مصرف الکل را کنار بگذارید:

shutterstock_119271802-nightcap-instudio-عادت های خواب که باعث چاقی میشود

الکل نه تنها سرشار از کالری‌های خالی است بلکه مصرف آن قبل از خواب می‌تواند چرخه خواب را دچار اختلال سازد. مشکلات زیادی در مورد خواب و نوشیدن الکل وجود دارد. زمانی که الکل مصرف می‌کنید، نصف شب از خواب بیدار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید به خواب بروید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که نداشتن خواب کافی می‌تواند با هورمون‌های گرسنگی تداخل داشته باشد و باعث می‌شود بیش از حد به خوردن علاقه مند باشید.

قبل از خواب از فناوری‌های مختلف استفاده نکنید:

gettyimages-558175143-tech-before-bed-yiu-yu-hoi,اشتباهات خواب که باعث افزایش وزن میشود

بارها و بارها شنیده اید که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند بر روی سلامتی شما تاثیر بگذارد. نور آبی که از گوشی همراه، لپ تاپ و تلویزیون ساطع می‌شود می‌تواند بر روی چرخه خواب تاثیر بگذارد.به همین خاطر بهتر است یک ساعت قبل از خواب این دستگاه ها را خاموش کنید. باز گذاشتن تلویزیون به هنگام خواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا نور و صدای آن باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.در چنین شرایطی قادر نخواهید بود خواب عمیقی داشته باشید. اگر خواب شما عمیق نباشد بدن و ذهن سالمی نخواهید داشت.

خواب کافی داشته باشید:

shutterstock_487062217-too-little-sleep-natureartforest,چاقی به دلیل بد خوابیدن

بیشتر افراد برای داشتن بدن سالم به ۷ الی ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارند اما بر اساس مطالعات انجام شده حدود یک سوم از افراد جهان کمتر از این مقدار می‌خوابند. خواب کمتر از ۶ ساعت می‌تواند تاثیر بسیار جدی بر روی سلامت بدن داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد، زنانی که حدود ۵ ساعت یا کمتر در شب می خوابند ۳۰ درصد بیشتر از سایر افراد به اضافه وزن مبتلا خواهند شد.

آلارم گوشی خود را برای دیر وقت تنظیم نکنید:

shutterstock_401463634-alarm-too-late-jeramey-lende,خوابیدن اشتباه و بالارفتن وزن

زود بیدار شدن از خواب می‌تواند بسیار مفید باشد اما زمانی که دیر از خواب بیدار می‌شوید با سرعت بیشتری منزل را ترک خواهید کرد بدن اینکه صبحانه ای میل کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که صبحانه ای با پروتئین بالا می‌تواند به شما کمک کند در طول روز مواد غذایی کمتری میل کنید و چربی کمتری در بدن ذخیره نمایید. اگر به طور مداوم و بدون خوردن صبحانه منزل را ترک می‌کنید بیشتر از قبل اضافه وزن خواهید داشت.

نوشته رابطه خواب و افزایش وزن اولین بار در مجله سلامت پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…