شناسنامه‌ی کتاب

عنوان اصلی کتاب: When Breath Becomes Air

عنوان کتاب به فارسی: آن‌هنگام که نفس هوا می‌شود

نویسنده: پال کالانیتی

سال انتشار: ۲۰۱۶

درباره‌ی کتاب

«کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود» خاطرات دقیق و تکان‌دهنده‌ی یک جراح جوان مغزواعصاب است. کسی که به سرطان غیرقابل درمان مبتلاست. در طول این کتاب،‌ او تلاش می‌کند به این سؤال پاسخ بدهد که چه‌چیز باعث می‌شود زندگی ارزش زیستن داشته باشد.

پال کالانیتی بعد از ۱۰ سال تلاش بالاخره به هدف خود برای جراح مغزواعصاب شدن نزدیک شده است. ولی چند ماه مانده به فارغ‌التحصیلی، متوجه می‌شود به سرطان ریه مرحله‌ی چهار مبتلا شده است.

یک روز او پزشکی است که به افراد در حال مرگ کمک می‌کند، روز بعد بیماری است که تلاش می‌کند زنده بماند. آینده‌ای که او و همسرش تصور کرده بودند، در یک چشم به‌هم زدن دود می‌شود و به هوا می‌رود.

«کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود» داستان پال کالانیتی را تعریف می‌کند. او در این داستان از یک دانشجوی ساده‌ی پزشکی، به یک جراح مغزواعصاب مطرح در بیمارستان استنفورد تبدیل می‌شود.

در تمام این مدت او به‌دنبال پاسخ به این سؤال می‌گردد: «درست است که همه‌ی موجودات زنده روزی می‌میرند، با‌این‌حال، چه‌چیزی باعث می‌شود زندگی ارزشمند و معنی‌دار شود؟»

وقتی با مرگ روبه‌رو می‌شوید، چه چیزی باعث می‌شود زندگی ارزشش را داشته باشد؟ وقتی آینده از جلوی چشمان شما محو می‌شود، چه می‌کنید؟ بچه داشتن یعنی چه؟

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود» بیشتر درمورد زندگی کردن است تا مُردن. این کتاب به شما می‌گوید علم و دانش همیشه کمک نمی‌کند تا جواب سؤال‌های خود را پیدا کنید.

نویسنده‌ی کتاب، پال کالانیتی هم ادبیات و هم علم پزشکی را دنبال می‌کرد. درنهایت وقتی که فهمید زندگی‌‌اش رو به پایان است و فرصتی نمانده تا به هردو کار بپردازد، ادبیات را انتخاب کرد.

او می‌گوید: «دانش هرگز تنها در یک نفر جمع نمی‌شود. دانش‌ ما از روابطی به‌دست می‌آید که بین همدیگر و بین خودمان و دنیا به‌وجود می‌آوریم. همین دانش هم هیچ‌وقت کامل نیست.»

در حاشیه

«کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود» برنده‌ی جایزه‌های زیادی شده است که ازجمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نامزد دریافت جایزه‌ی پولیتزر (Pulitzer Prize) برای بهترین زندگی‌نامه یا خودزندگی‌نامه در سال ۲۰۱۷؛
  • نامزد دریافت جایزه‌ی کتاب ولکام (Wellcome Book) در سال ۲۰۱۷؛
  • جایزه‌ی انتخاب خوانندگان گودریدز (Goodreads Choice Award) برای بهترین خاطره و خودزندگی‌نامه در سال ۲۰۱۶؛
  • نامزد دریافت بهترین کتاب سال واترستونز (Waterstones) در سال ۲۰۱۶؛
  • نامزد دریافت جایزه‌ی جان میچالسکی (Jan Michalski Prize) در سال ۲۰۱۷.

این کتاب نیز همچون کتاب‌های «ستارگان بخت ما»، «من پیش از تو»، «اتاق» و «سهره طلایی»، یکی از بهترین کتاب‌های منتشرشده در دهه‌ی دوم قرن بیست‌ویکم شناخته شده است.

نویسنده‌ی «کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود»، دکتر پال کالانیتی نویسنده و جراح مغز‌واعصاب بود. او در شهر کینگ‌من در ایالت آریزونا بزرگ شد بعد به دانشگاه استنفورد رفت. در سال ۲۰۰۰، لیسانس خود را در رشته‌ی ادبیات انگلیسی دریافت کرد. بعد تحصیلاتش را در همان رشته تا مقطع کارشناسی‌ارشد ادامه داد. بعد از آن دوباره به دانشگاه بازگشت و لیسانس زیست‌شناسی انسانی گرفت. نهایتا کالانیتی به انگلستان رفت و در رشته‌ی تاریخ و فلسفه علم پزشکی دکتری خود را دریافت کرد و به آمریکا بازگشت.

پال در آمریکا به دانشکده‌ی پزشکی رفت و در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه ییل فارغ‌التحصیل شد. بالاخره به دانشگاه استنفورد بازگشت تا تخصص خود را در جراحی مغز و اعصاب بگیرد.

افکار او در مورد پزشکی و بیماری، زندگی و مرگ واقعا قابل تأمل هستند و کتاب خودزندگی‌نامه‌ی او مورد تحسین منتقدان ادبی زیادی قرار گرفته است.

پال در سال ۲۰۱۵ وقتی هنوز «کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود» را تمام نکرده بود از دنیا رفت.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…