حتما همه‌ی شما دست‌کم یک بار با کتری رسوب‌گرفته مواجه شده‌اید که معمولا بر اثر ناخالصی آب شهری ایجاد می‌شود. رسوباتی که در انتهای ظرف‌های مختلف از چای‌ساز گرفته تا انواع کتری و سماور جمع می‌شوند، همیشه دردسرزا هستند و اگر ازبین نروند، علاوه‌بر اینکه باعث پایین آمدن کیفیت آب درحالِ جوش و بدرنگی چای و قهوه می‌شوند، ظاهر نامناسبی نیز به کتری یا چای‌ساز می‌دهند و همچنین باعث طعم نامطلوب چای می‌شوند.

علت تشکیل این رسوبات مربوط به آبی است که استفاده می‌کنیم. املاح در کف ظرف ته‌نشین می‌شود و پس از جوشیدن و تکرار این عمل در بلندمدت لایه‌ای ضخیم از رسوبات تشکیل می‌شود. امروز با بیان روش‌های ازبین بردن رسوب کتری، شیرآلات و سینک ظرفشویی، در خدمت شما هستیم. همراه ما باشید.

روش‌های ازبین بردن رسوبات

اغلب هنگامی که کسی درمورد چگونگی ازبین بردن رسوبات می‌پرسد، منظورش آن چسبندگی قلیایی پوسته‌پوسته‌ی سفیدی است که در اثر آب سنگین و ناخالص روی قوری یا کتری شکل می‌گیرد. همان رسوبات در اطراف شیر آب و لوله‌ها نیز به‌وجود می‌آیند که ممکن است ازبین بردن آنها سخت‌تر باشد.

این نوع رسوبات بسیار قلیایی‌اند و اغلب کربنات کلسیم هستند که برای برطرف شدن نیاز به یک محلول اسیدی‌ دارند تا رسوبات را در خود حل کند. شما باید کتری یا قوری را حداقل یک تا یک‌ساعت‌ونیم داخل محلول اسیدی بگذارید تا رسوبات حل شوند، اما با این روش نمی‌توان شیرآلات و لوله‌ها را تمیز کرد.

بهترین راه برای شست‌وشوی شیرآلات استفاده از محلول آب و صابون است. دراین‌صورت هم رنگ طبیعی شیرآلات حفظ می‌شود و هم باعث براق شدن آنها می‌شود. بهتر است از اسکاج‌های نرم و اسفنجی استفاده کنید تا خطی روی آنها ایجاد نشود. حتی آب خالص هم قادر به پاک کردن شیرآلات است؛ البته درصورتی‌که این شست‌وشو مداوم و روزانه باشد.

بهترین راه برای شستشوی شیرآلات استفاده از محلول آب و صابون است

درست است که سفیدی جمع‌شده در داخل کتری در نتیجه‌ی شست‌وشو با آب و صابون نیز به‌وجود می‌آید، ولی این نوع از رسوبات به‌راحتی با آب گرم شسته و برطرف می‌شود. اغلب ما به این نوع ذرات آهکی رسوب می‌گوییم، اما آنها درواقع کاتیون (یون‌های مثبت) کلسیم هستند که وقتی کلسیم آب ناخالص با صابون ترکیب می شود، به‌وجود می‌آیند.

روش‌های خاصی برای رفع کامل این نوع از رسوبات موردنیاز است و با انجام روش‌های قدیمی مانند سخت سابیدن نیز برطرف می‌شود.

حذف رسوبات کربنات کلسیم از شیرآلات و لوله‌ها

محصولات تجاری مختلفی در بازار برای حذف رسوبات از شیرهای آب و لوله‌کشی‌ها وجود دارد، اما بسیاری از مردم به‌علت گازهای مضر و سمی‌ای که این نوع محصولات از خود منتشر می‌کنند، تمایلی به استفاده از آنها ندارند. اما خبر خوش این است که شما می‌توانید به‌جای محصولات شیمیایی از موادی استفاده کنید که احتمالا در همه‌ی خانه‌ها وجود دارند و به‌همان‌اندازه هم مؤثر و کاملا غیرسمی هستند. به‌یاد داشته باشید که به‌دلیل اینکه رسوبات بسیار قلیایی هستند، بنابراین شما می‌توانید از سرکه استفاده کنید که بسیار مؤثر است!

  • یک تکه پارچه را در سرکه فرو ببرید؛ به‌طوری‌ که کاملا خیس شود.
  • اطراف لوله یا شیر آب را با آن بپوشانید و آن را با گیره‌ی لباس یا نوار لاستیکی محکم کنید.
  • بگذارید حدود یک ساعت بماند.
  • پارچه را باز کنید و با یک تکه پارچه‌ی مرطوب محل را پاک کنید.
  • درصورت لزوم مراحل ۱ تا ۴ را تکرار کنید.

حذف رسوبات از کتری

برای ازبین بردن رسوبات از کتری، می‌توانید کتری را در محلول سرکه و آب خیس کنید.

  • قوری یا کتری را از آب پر کنید.
  • ۲ یا ۴ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.
  • آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به‌جوش آید.
  • زیر گاز را را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • کتری یا قوری را آب بکشید و به‌طور معمول بشویید.
  • اگر رسوبات برطرف نشدند، می‌توانید دوباره مراحل بالا را تکرار کنید.

حذف رسوبات از قهوه‌سازهای برقی

شما همچنین می‌توانید برای تمیز کردن قهوه‌سازهای برقی از سرکه استفاده کنید. اگرچه برای این کار تعدادی مواد شیمیایی آماده در بازار به‌فروش می‌رسند، اما سرکه نیز به‌اندازه‌ی آنها مؤثر و البته بسیار بی‌خطر‌تر است.

  • مخزن دستگاه را به‌طور معمول با آب پر کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.
  • قهوه‌ساز را روشن کنید تا (سرکه و آب) مخلوط شود.
  • مخزن را خالی کنید.
  • مخزن را با آب تمیز پر کنید و آن را چندین بار بشویید.
  • مرحله ۵ را حداقل یک بار دیگر تکرار کنید تا سرکه باقی‌مانده کاملا ازبین برود.

برای رفع رسوبات سرسخت باقی‌مانده، می توانید ظرف را در محلول آب و جوش شیرین فرو کنید. این کار هم باعث می‌شود تا لکه‌ها و رسوبات به‌راحتی پاک شوند.

برطرف کردن کاتیون‌های کلسیم و رسوبات از سینک ظرف‌شویی، دوش و وان حمام

برطرف کردن کاتیون‌های کلسیم و رسوبات از سینک ظرف‌شویی، دوش و وان حمام

یکی از بدترین چیزهایی که هنگام تمیز کردن سینک ظرف‌شویی، وان حمام و دوش ممکن است با آن مواجه شوید، کف و سفیدی باقی‌مانده‌ی روی آنهاست. درحالی‌که وان و ظروف چینی و در دوش‌های شیشه‌ای با پاک‌کننده‌های ساینده پاک می‌شوند، اما مدل‌های جدید پلاستیکی باید با محصولات غیرساینده تمیز شوند که در اینجا باز سرکه نجات‌دهنده است.

  1. یک بطری اسپری را با سرکه و آب به‌نسبت ۱ به ۳ پر کنید.
  2. وان حمام، سینک و دوش را به‌طور کامل با اسپری اشباع کنید.
  3. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند.
  4. با تکه‌ای پارچه‌ی مرطوب سطوح را کاملا پاک کنید.

بعضی از مردم، به‌جای سرکه از آمونیاک استفاده می‌کنند که همان‌قدر مؤثر است اما بوی نامطبوعی دارد. همچنین هنگام تمیز کردن و ضدعفونی حمام یا آشپزخانه استفاده از آمونیاک خطرناک است. شما نمی‌توانید آمونیاک (هیدروکسید سدیم) را با سفیدکننده‌ی خانگی مخلوط کنید، زیرا این امر منجر به ایجاد یک گاز کلر بالقوه مرگبار می‌شود. بسیاری از مردم دوست دارند پس از رفع رسوبات، سینک را سفید کنند. برای این منظور، سرکه به مراتب امن‌تر از آمونیاک است.

معجزه‌گرهای طبیعی را از دست ندهید!

در هر صورت چه تمایل به تمیز کردن کامل رسوبات قوری و کتری داشته باشید و چه فقط سعی در برطرف کردن لکه‌ها از ظروف و سینک‌های ظرف‌شویی داشته باشید، راه‌های طبیعی برای انجام آن وجود دارد؛ بدون اینکه خود، خانواده و محیط زیست را درمعرض مواد شیمیایی سمی قرار دهید. در این صورت شما نه‌تنها محصولات ایمن و بدون خطر استفاده می‌کنید، بلکه متوجه خواهید شد که در این روند پول بیشتری را هم صرفه‌جویی خواهید کرد. چه چیزی می‌تواند بهتر از آن باشد؟

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…