شناسنامه‌ی کتاب

نام کتاب به لاتین: Getting Things Done

نام کتاب به فارسی: سامان‌دادن کارها

نویسنده: دیوید آلن

سال انتشار: ۲۰۰۲

بخشی از کتاب

در دنیای امروز روش‌های قدیمی دیگر پاسخگو نیستند. دیوید آلن، مشاور و مربی کارکشته در زمینه‌ی مدیریت، در کتاب خود «سامان دادن کارها» روش‌های جدیدی را به ما می‌آموزد که با استفاده از آنها می‌توانیم بدون اضطراب به کارهای خود برسیم. او این روش‌ها را به هزاران نفر آموزش داده‌ است. فلسفه‌ی آلن بسیار ساده است: بهره‌وری ما رابطه‌ی مستقیمی با میزان آرامش ما دارد. تنها با داشتن افکار روشن و منظم می‌توانیم عملکرد مؤثری داشته باشیم و به خلاقیت های بالقوه‌ی خود دست‌ پیدا کنیم. در این کتاب آلن به ما یاد می‌دهد چطور:

  • از روش «انجام‌دادن، به دیگران سپردن، از زیر کار در رفتن، رهاکردن» استفاده کنیم تا به تمام کارهای خود برسیم؛
  • اهداف خود را بازبینی کنیم و وقتی شرایط تغییر کرد تمرکز خود را حفظ کنیم؛
  • برای پروژه‌های خود برنامه ریزی کنیم و آنها را جلو ببریم؛
  • بر احساس گیجی، نگرانی و دست‌پاچگی غلبه کنیم؛
  • در مورد کارهایی که خودمان انجام نمی‌دهیم احساس بدی نداشته باشیم.

این کتاب و اساسا فلسفه‌ی سامان دهی به کارها شامل پنج قدم ساده می‌شود:

  1. ثبت کنید:همه‌ی کارهایی را که در در ذهن دارید با استفاده از ابزاری فیزیکی یا دیجیتال ثبت کنید، این کارها می‌توانند شخصی، کاری، کوچک، یا بزرگ باشند.
  2. شفاف‌سازی کنید: در مورد هرکدام از مواردی که ثبت کردید از خود بپرسید: آیا این کار عملی است؟ اگر نیست، آن را خط بزنید و اگر هست به مرحله‌ی بعدی بروید. اگر کمتر از ۲ دقیقه طول می‌کشد همین حالا انجامش بدهید، اگر نه آن را در فهرست کارهای بعدی‌تان قرار بدهید.
  3. برنامه‌ریزی کنید: یادآورهایی را برای فهرست خود قرار دهید. مثلا فهرست‌هایی را برای گروه‌های مختلف کارها بنویسید.
  4. فکرکنید: هروقت می‌توانید به فهرست خود فکر کنید تا ببینید حالا باید چه‌کار کنید. هر هفته این کار را انجام بدهید تا به‌روز و خلاق باقی بمانید.
  5. درگیرشوید: از سیستم خود استفاده کنید تا با اطمینان کارهای لازم را انجام بدهید.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند کارهای و مسئولیت‌های خود به بهترین نحو انجام دهند و حتی بر تعداد آنها بیفزایند. این کتاب به شما یاد می‌دهد از ابزارهای رایجی، مانند یادداشت‌برداری و برنامه‌های موبایل یا کامپیوتر، برای نظم و ترتیب دادن به کارهای خود استفاده کنید و از قبل برای آنها برنامه‌ریزی کنید. به‌این‌ترتیب وقتی مشغول انجام دادن کاری هستید، ذهن‌تان نه مشغول کارهایی است که قبلا فراموش کردید انجام‌شان بدهید و نه درگیر کارهایی که باید در آینده انجام شوند؛ بلکه ذهن‌تان فقط و فقط مشغول کاری است که باید در آن لحظه انجام شود.

تأثیر کتاب در جامعه

این کتاب بعد از یک دهه تحقیق و آزمایش روی موفقیت‌آمیز بودن روش‌های آن منتشر شد و از آن زمان به ۲۸ زبان ترجمه شده است. مجله‌ی «تایم» آن را یکی از بهترین کتاب‌های توسعه‌ فردی تاریخ نامیده است. در سال ۲۰۱۵ ویرایش جدیدی برای این کتاب نوشته شد که دیدگاه‌ها، به‌روز رسانی‌ها و کشفیات جدیدی را ارائه می‌کند.

دیوید آلن کتاب‌های دیگری را هم در زمینه‌ی مدیریت زمان و توسعه فردی منتشر کرده است ازجمله: «آماده برای هر کاری»، «اول کارهای مهم‌تر»،‌ «موفقیت در هر کاری».

در مورد نویسندها

دیوید آلن در دانشگاه نیو کالج، در رشته‌ی تاریخ آمریکا تحصیل کرد و بعد از فارغ‌التحصیلی کارهای مختلفی را امتحان کرد. او ادعا می‌کند که قبل از سن ۳۵ سالگی ۳۵ شغل داشته اشت. در دهه‌ی ۱۹۸۰ از دیدگاه‌های خود برای طراحی برنامه‌های تجاری استفاده کرد. امروزه او را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارشناسان کارآمدی تجاری و سازمانی می‌شناسند. او ۳۰ سال است در این موارد تحقیق می‌کند و به شرکت‌ها و موسسات برجسته مشاوره می‌دهد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در موفقیت شغلی و تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…