یکی از تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت پوست، افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد در آن است. رادیکال‌های آزاد آسیب‌های زیادی به بدن انسان می‌رسانند و می‌توانند سطح آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E را به شدت کاهش دهند. با کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها فرآیند پیری پوست آغاز می‌شود . اگر کاهش میزان آنتی اکسیدان‌ها بیش از حد باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی افزایش می‌یابد.

اگرچه آلودگی هوا مشکلی نیست که بتوان آن را به زودی حل کرد و یا کاهش داد، اما چند راه وجود دارد که می‌توان آسیب‌های پوست در برابر آلودگی هوا را به حداقل رساند؛

شستشو اولین و مهم‌ترین راه برای محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا است. به هر حال همه‌ی ما ساعاتی از روز را در بیرون از منزل می‌گذرانیم و میزانی از آلودگی‌ها بر روی سطح پوست ما قرار می‌گیرد. این آلودگی‌ها به ویژه بر روی پوست صورت و دست‌ها بیشتر نمایان می شود. در اثر استفاده از صابون، چربی پوست صورت از بین می رود و پوست به تدریج در اثر خشکی شکننده می شود که این اتفاق سبب تسریع روند ایجاد چین و چروک‌های صورت می‌گردد. بنابراین توصیه می شود جهت شستشو، از ژل‌های شستشوی صورت که فاقد مواد صابونی هستند به عنوان جایگزین صابون استفاده شود.

 یکی از بهترین ژل‌های شستشوی موجود در بازار ژل های شستشوی صورت سینره با خاصیت ضد آلودگی هوا و مرطوب کنندگی  است که برای پوست‌های چرب ، معمولی تا خشک و آقایان طراحی شده است. با توجه به اینکه این ژل ها فاقد مواد صابونی هستند، می توانند جایگزین مناسب صابون جهت شستشوی صورت باشند. عصاره مورینگای موجود در این ژل ها ، به عنوان محافظی طبیعی روی سطح پوست قرار گرفته و از جذب آلودگی به پوست جلوگیری می کند. ژل های شستشوی صورت باعث احیای پوست، حفظ لطافت و شادابی و محافظت پوست می گردند.  این ژل‌ها ضمن از بین بردن مواد آرایشی رطوبت پوست را در یک سطح پایدار نگه داشته و از خشکی آن جلوگیری می‌کنند و باعث تنظیم pH پوست می شوند.

سلامت پوست و آلودگی هوا

روش دیگر استفاده از دستکش برای دست‌ها و یا ماسک برای صورت است. البته این راه به طور کامل نمی‌تواند از پوست شما محافظت کند چرا که به هر حال قسمت‌هایی از بدن مانند پیشانی و دور چشم‌ها پوشانده نمی‌شوند. اما برای حفظ پوست دست‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند به سلامت پوست کمک کند. مصرف موادی مانند سبزیجات تازه و میوه‌ها باعث طراوت و شادابی پوست می‌شود و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها به استحکام و مقاومت پوست در برابر آلودگی هوا کمک می‌کنند. مصرف سبزیجاتی مانند کرفس و اسفناج که سرشار از فیبر هستند، به بازسازی سلول‌هایی که در اثر واکنش ترکیبات شیمیایی آلودگی هوا با پوست تخریب شده‌اند، کمک می‌کنند و پروتئین‌های اکسید شده را ترمیم می‌سازند. مصرف میوه و سبزیجات همچنین انعطاف‌پذیری پوست را بالا برده و از به وجود آمدن خشکی جلوگیری می‌کنند.

The post سلامت پوست و آلودگی هوا appeared first on آرگا.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…