پاک کردن لکه‌ خون به‌راحتی با موادی که در هر خانه‌ای وجود دارد، امکان‌پذیر است. البته اگر قبل از خشک‌شدن اقدام کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. با ما باشید تا با ۸ ماده‌ای که در پاک کردن لکه خون مؤثر هستند، آشنا شوید.

۱. سرکه

سرکه یکی از مؤثرترین راهکارها برای پاک کردن لکه خون است. فرقی نمی‌کند که چطور خودتان را زخمی کرده‌اید، درهرصورت باید هرچه سریع‌تر به‌فکر راه چاره باشید. قبل از خشک‌شدن لکه خون به‌سادگی می‌‌توانید آن را پاک کنید، اما متأسفانه بعد از ۲۴ ساعت تقریبا هیچ‌چیز برای پاک کردن لکه خون مؤثر نیست. قبل از خشک‌شدن خون مقداری سرکه‌ی سفید را روی لکه بریزید و ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید. سپس لکه را با یک پارچه یا حوله بشویید. درصورت نیاز این کار را تکرار کنید.

۲. هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

این روش برای پاک کردن لکه خون تازه مؤثر است. آب اکسیژنه‌ی ۳ درصد را روی لکه بریزید و با آب بشویید.

۳. آمونیاک

به‌سادگی می‌توان لکه‌ی عرق، خون و ادرار را با آمونیاک از بین برد. تنها کافی‌ است محلول رقیق‌شده‌ی آمونیاک با آب را روی لباسی که لک‌شده بریزید و پس از چند دقیقه خیس‌خوردن، آن را بشویید.

۴. نوشابه

اگر بیرون از خانه هستید و تصادفا زخمی شدید می‌توانید با استفاده از نوشابه، لکه‌ی خون ایجادشده روی لباس‌تان را پاک کنید. یک بطری نوشابه تهیه کنید و لکه را در آن خیس کنید. برای نتیجه‌ی بهتر اجازه دهید که لکه، یک شب در نوشابه بماند.

۵. دبلیو دی ۴۰

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای پاک کردن لکه خون استفاده از اسپری روان‌کار دبلیو دی ۴۰ است. WD-40 را روی لکه اسپری کنید، چند دقیقه منتظر بمانید و سپس پارچه یا لباس لک‌شده را بشویید. این اسپری باعث می‌شود که لکه با شست‌وشوی ساده، به‌راحتی پاک شود. هرچه لکه خون تازه‌تر باشد، پاک‌کردن آن نیز ساده‌تر است. دبلیو دی ۴۰ برای پاک‌کردن لکه‌هایی مثل رژ لب، خاک، روغن و جوهر نیز مؤثر است.

۶. نشاسته‌ی ذرت

نشاسته‌ی ذرت در پاک کردن لکه خون تازه موثر است

اگر سریع‌تر اقدام کنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. لکه‌ی خونی که روی لباس یا رومیزی ایجاد شده، به‌راحتی با این روش پاک می‌شود. نشاسته‌ی ذرت را با آب مخلوط کنید تا یک ماده‌ی خمیری ایجاد شود. خمیر را روی لکه بریزید و به‌آرامی مالش دهید. سپس پارچه را درمعرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود. پس از خشک‌شدن، خمیر خشک‌شده را از روی پارچه جدا کنید. درصورت نیاز این روند را دوباره تکرار کنید.

۷. پودر بچه

برای پاک کردن لکه خون تازه از روی پارچه یا مبل می‌توانید از ترکیب پودر بچه با آب، نوعی خمیر تهیه کنید و آن را روی لکه قرار دهید. پس از خشک‌شدن، باقی‌مانده‌ی خمیر را جدا کنید. اگر لکه به‌خوبی پاک نشده، می‌توانید از نشاسته‌ی ذرت استفاده کنید.

۸. آب شور سرد

پارچه‌ای که لک‌ شده را به‌سرعت در آب شور سرد قرار بدهید و بگذارید که ۳ الی ۴ ساعت خیس بخورد. سپس با کمی مایع لباس‌شویی آن را بشویید.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…