شناسنامه‌ی کتاب

عنوان اصلی کتاب: The Blue Ocean Strategy

عنوان کتاب به فارسی: استراتژی اقیانوس آبی

نویسنده: دابلیو چان کیم (W. Chan Kim)

سال انتشار: ۲۰۰۵

درباره‌ی کتاب

«کتاب استراتژی اقیانوس آبی» یکی از کتاب‌های پرفروشی است که تمام تصورات شما را در مورد آنچه برای موفقیت نیاز دارید، تغییر می‌دهد.

از ابتدای عصر صنعت تا‌به‌حال،‌ شرکت‌ها همیشه در حال رقابت بر سر به‌دست آوردن رشد بلند‌مدت و سودآور بوده‌اند. آنها بر سر سهم بازار و برتری بر دیگران با هم رقابت کرده‌اند. «کتاب استراتژی اقیانوس آبی» به شما یاد می‌دهد استراتژی‌های این شرکت‌ها همیشه هم موفق نخواهد ماند.

چان کیم و همکارانش در این کتاب می‌گویند رقابت سرسختانه راه به جایی نمی‌برد. تنها نتیجه‌ی «با چنگ‌ودندان رقابت‌کردن» این است که سود بازار روز‌به‌روز کمتر و بازار کثیف‌تر می‌شود.

نویسندگان این کتاب ۱۵۰ حرکت استراتژیک را در طول ۱۰۰ سال و در ۳۰ صنعت مختلف بررسی کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند موفقیت بلندمدت نتیجه‌ی رقابت وحشیانه نیست. آنها اقیانوس آبی را به‌عنوان فضاهای جدید و کشف‌نشده‌ در بازار تعریف می‌کنند. افراد می‌توانند از این فضاها برای پیشرفت استفاده کنند.

چان کیم و همکارانش خلق کردن این فضاها را «نوآوری ارزشی» نام‌گذاری کرده‌اند. نوآوری ارزشی چنان جهشی در ارزش ایجاد می‌کند که رقبا را برای یک دهه از رده خارج می‌کند.

استراتژی اقیانوس آبی به روشی سیستماتیک رقابت را به‌طور کلی از بین می‌برد. این استراتژی اصول و ابزارهایی را تعریف می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از این استراتژی‌ها استفاده کنند و اقیانوس‌های آبی خودشان را به‌وجود بیاورند.

شرکت‌ها برای پیدا کردن اقیانوس آبی، باید از یک چهارچوب چهارحرکتی استفاده کنند. این چهارچوب عوامل ارزشی خریداران را بازسازی می‌کند. برای استفاده از این چهارچوب، شرکت‌ها باید چهار سؤال اساسی را از خود بپرسند:

  1. پیشرفت: کدام عوامل استاندارد‌های شرکت شما را از استاندارد‌های صنعت بهتر می‌کنند؟
  2. کاهش: کدام عوامل نتیجه‌ی رقابت با سایر شرکت‌ها هستند؟ چطور می‌توان آنها را کاهش داد؟
  3. حذف کردن:شرکت‌های مختلف در طول سال‌ها بر سر چه عواملی رقابت کرده‌اند؟ چطور می‌توان آنها را حذف کرد؟
  4. خلق کردن:از بین عواملی که صنعت تا‌به‌حال ارائه نداده است، کدام عوامل را باید خلق کرد؟

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب استراتژی اقیانوس آبی» برای مدیران و صاحبان کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند نوآوری و خلاقیت را وارد کارشان کنند. کسانی که قبول دارند در دنیای امروز کیفیت خدمات مهم‌ترین عامل است، از این کتاب بهره‌ی زیادی می‌برند. مدیرانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را گسترش بدهند نیز نکات مفیدی را از این کتاب خواهند آموخت. «کتاب استراتژی اقیانوس آبی» پر از روش‌های جدید برای فکر کردن به استراتژی‌های تجاری است.

در حاشیه

این کتاب در سرتاسر جهان یکی از پرفروش‌ترین‌هاست. «کتاب استراتژی اقیانوس آبی» به ۴۳ زبان ترجمه شده و بیش از سه‌ونیم میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

دابلیو کیم چان کتاب‌های دیگری را هم در زمینه‌ی استراتژی اقیانوس آبی نوشته‌ است. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به «رهبری اقیانوس آبی» و «تغییر اقیانوس آبی» اشاره کرد.

دابلیو کیم چان یکی از افرادی است که مؤسسه‌ی استراتژی اقیانوس آبی INSEAD را به‌وجود آورده است. INSEAD دانشکده‌ی کارشناسی ارشد اقتصاد و تجارت است که در اروپا، آسیا و خاورمیانه کلاس‌هایی را بر‌گزار می‌کند.

کیم یکی از بزرگ‌‌ترین مربیان تجاری در جهان است. در سال ۲۰۱۱ مجله‌ی «فست کمپانی» (Fast Company) او را به‌عنوان محبوب‌ترین چهره و استاد برتر دانشکده‌ی اقتصاد و تجارت معرفی کرد. او همچنین جایزه‌ی «Nobels Colloquia» را برای رهبری تجاری و تفکر اقتصادی دریافت کرده است.

او هم‌‌اکنون به چندین کشور دنیا مشاوره‌ی اقتصادی می‌دهد و در سازمان ملل به‌عنوان مشاور مشغول به‌کار است.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…