همچون طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک، برای طراحی دکوراسیون پذیرایی نیز ایده‌های جذاب بسیاری وجود دارد. تغییر گاه‌به‌گاه دکوراسیون خانه ایده‌ی بدی نیست به‌ویژه اگر احساس می‌کنید دکوراسیون فعلی به‌اندازه‌ی‌ کافی راحت و دنج نیست. اتاق پذیرایی در بسیاری از خانه‌ها همان اتاق نشیمن است که آدم‌ها بیشترین زمان را در آن سپری می‌کنند. بنابراین باید هراز‌گاهی آن را با توجه به شرایط و روحیه‌تان ریزبینانه تغییر بدهید.

اما حقیقت این است که بیشتر آدم‌ها درباره‌ی دکوراسیون پذیرایی و چیدمان فضای زندگی هیچ نمی‌دانند. اگر جزءِ این دسته هستید، همراه ما باشید. در این مطلب توصیه‌هایی جذاب و کاربردی درباره‌ی طراحی دکوراسیون پذیرایی برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.

نشیمن و پذیرایی را شلوغ نکنید

شکوه در سادگی است. البته سادگی به این معنی نیست که در هر اتاق فقط یک صندلی یا یک میز بگذارید، بلکه باید طراحی دکوراسیون پذیرایی به‌خوبی تحلیل‌شده باشد تا کمترین به‌هم‌ریختگی را ایجاد کند.

سادگی نه‌تنها برای محیط خوب است بلکه تأثیر خوبی بر حال‌تان دارد و در کاهش اضطراب هم مؤثر است.

از رنگ‌های خنثی استفاده کنید

در دکوراسیون پذیرایی از رنگهای خنثی استفاده کنید

هرچند سادگی مبنای کار است اما نباید از رنگ‌ها غافل شد. اصل مهم این است که رنگ‌های خنثی بر پایه‌ی سیاه، سفید و در نهایت بژ را به‌کار بگیریم. این اصل در مورد دیوارها و مبلمان هم صادق است و نقش مهمی در جلب توجه آدم‌ها دارد.

سادگی کف را فراموش نکنید

زمین و کف ساختمان هم نقش مهمی در زیبایی محیط دارد. مانند دیوارها، کف هم باید ساده و خنثی باشد؛ این‌گونه عناصر مهم دیگر مانند مبلمان، کارهای هنری و مانند آن بیشتر به چشم می‌آیند.

درصورت استفاده از فرش، طرحی ساده با رنگ‌هایی مشابه کف انتخاب کنید.

توصیه‌هایی برای چیدمان داخلی

توصیه هایی برای دکوراسیون پذیرایی

در طراحی داخلی مدرن بُرایی اهمیت زیادی دارد. بنابراین کاربرد خطوط زاویه‌دار و مربع‌های نوک‌تیز و حتی دایره بسیار رایج است. به‌عبارتی مهم‌ترین مسئله نمایش صریح و روراست است. این اصل به‌ویژه در چیدمان مبلمان نقش مهمی دارد. طرفداران پروپاقرص طراحی مدرن، چیدمان کم‌جا مانند چینش خطی مبل یا میز غذاخوری را ترجیح می‌دهند.

دو اصل رایج کمینه‌گرایی و انعطاف‌ناپذیری است، البته تا جایی که راحتی‌تان را قربانی نکند. راز موفقیت در ترکیب مناسب قرینه‌های همیشگی با برخی نامتقارن‌های مقطعی است؛ کاری که به‌سادگی با چند کار هنری ساختارشکن و حتی چند بالشتک پف‌دار ممکن می‌شود.

رنگ‌هایی که به‌کار می‌گیرید باید با زمینه‌ی خنثی کف و دیوارها در تضاد باشد؛ به‌شکلی‌که توجه آدم‌ها را به قسمتی که مورد‌نظرتان است جلب کند.

وسایلی از جنس‌های گوناگون را ترکیب کنید

طراحی داخلی مدرن در این زمینه اولویت را به چوب، پلاستیک و همچنین ابزار با نمای چوب می‌دهد. استفاده از فلزات براق هم تاحدودی رایج است به‌شرطی که با اشیائی که کمتر جلب‌توجه می‌کنند، ترکیب شوند. مثلا می‌توانید آنها را با طرح‌هایی از چوب صنعتی، شیشه یا تزئینات چشمگیر ترکیب کنید.

نورپردازی مناسب داشته باشید

در دکوراسیون پذیرایی نورپردازی مهم است

نورپردازی درست منشأ احساسات مثبت است. پس علاوه‌بر زیبایی باید با نورپردازی فضایی راحت و آرامش‌بخش خلق کنید.

می‌توانید دیوارها را رنگ کنید، مبلمان را تغییر دهید یا خیلی ساده لامپ‌ها را عوض کنید. هم نور طبیعی و هم نور مصنوعی باعث می‌شوند فضا وسیع و آرامش‌بخش به نظر برسد؛ و این برای فضایی که زمان زیادی را در آن می‌گذرانید عالی است.

روشن‌کردن فضا و تاباندن نور به‌تنهایی کافی نیست، باید به منبع نور توجه و آنها را دسته‌بندی کنید تا نور به مکان‌هایی که لازم است تابیده شود. این کار وقت و هزینه‌ی زیادی لازم ندارد؛ گاهی کافی است ۳ لامپ مختلف را با یک لامپ پرقدرت جایگزین کنید. این روزها لامپ‌های هوشمند که امکان تغییر شدت نور آنها متناسب با شرایط وجود دارد، گزینه‌ای مناسب هستند.

امتیاز دیگر این تغییر ساده این است که لامپ‌ها و چراغ‌ها به‌سادگی در هر رنگ و شکلی یافت می‌شوند. اما این چراغ‌ها هرقدر هم که چشمگیر و جذاب باشند، هیچ‌وقت جایگزین نور طبیعی که از پنجره‌ها به رویتان می‌تابد، نمی‌شوند. بنابراین اگر امکانات و بودجه‌ی کافی دارید، قسمت‌های نورگیر خانه را زیاد کنید.

نور حس‌وحال آدم‌ها را تغییر می‌دهد. نور است که حس راحتی و گرما را منتقل می‌کند یا گاهی باعث می‌شود حتی با‌ وجود وسایل گرمایشی احساس سرما کنید. همچنین روش توزیع نور، تعیین‌کننده‌ی میزان اهمیت اجسام است. نور در خلق محیطی که می‌خواهید برای مهمان‌تان فراهم کنید مؤثر است.

نمی‌توان فناوری را انکار کرد

در دکوراسیون پذیرایی از فناوری غافل نشوید

فناوری در کنار کاربرد سودمندش، ابتکاری مدرن است! نمایش و به‌کارگیری فناوری تنها نشانه‌ی علاقه‌ی شما به یک برند خاص نیست، بلکه وقاری به‌‌همراه دارد که شاید به هیچ روش دیگری نمی‌توان به آن دست یافت.

اتاق‌های مدرن با کامپیوترها، کنسول‌های بازی و تلویزیون‌های تخت‌شان، آن‌قدر هوشمندانه به‌نظر می‌رسند که با طراحی سبک معاصرتان هم‌خوانی داشته باشند.

دیوارها را هنرمندانه‌ بیارایید

دکوراسیون نقش مهمی در جلوه‌ی اتاق نشیمن یا پذیرایی دارد اما به‌شرطی که بدانید چه باید بکنید. می‌توانید دیوارها را با کاغذدیواری‌های طرح‌دار، پوسترهایی در قاب‌های پلاستیکی یا تابلوهای نقاشی‌ و خطاطی به‌شکلی تزئین کنید که برآیندی از شخصیت‌تان باشد.

همچنین به‌جای تابلوهای نقاشی می‌توانید بخشی از دیوارها را خودتان رنگ بزنید یا با پوشش‌های جذاب بپوشانید. هنگام آراستن دیوارها فراموش نکنید که آنچه انتخاب می‌کنید باید نشانه‌ی شخصیت‌تان باشد و برای‌تان معنای خاصی داشته باشد.

بدون شومینه چیزی کم است

شومینه تاثیر چشمگیری در دکوراسیون پذیرایی دارد

حتی اگر در ناحیه‌ای گرم زندگی می‌کنید، باید بدانید شومینه نه‌تنها در زیبایی فضا تأثیر دارد، بلکه حس راحتی و آرامش را به آدم منتقل می‌کند. حتما نباید شومینه‌ای واقعی داشته باشید، نمای سوراخی در دیوار با آجر‌های آنتیک اطرافش هم همان نتیجه را خلق می‌کند.

هنرِ شما نشانه‌ی شخصیت شماست

کوتاه نیایید! این اتاق نشیمن شماست و شما تصمیم می‌گیرید چگونه آن را بیارایید. دکوراسیون مدرن فرصت خوبی برای انتخاب‌های هنری مانند تابلوهای انتزاعی یا پوسترهای پویا فراهم می‌کند.

اصل مهم گوناگونی است؛ می‌توانید در دامنه‌ی وسیعی از طرح‌های سرزنده تا تابلوهای تک‌رنگ و نقش‌های مینیمال دست به انتخاب بزنید. طرح‌ها و رنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و آنها را به‌شکلی اصولی بچینید.

یک نقطه‌ی تمرکز در فضای نشیمن در نظر بگیرید

در هر محیطی باید نقطه‌ی تمرکز مشخص باشد تا شما بر اساس آن جای عناصر دیگر را مشخص کنید. آنچه در نقطه‌ی تمرکز قرار می‌دهید باید عنصری باشد که جلب توجه کند و پیش از هر چیز دیگری تأثیرش را بر مهمان بگذارد.

پس هوشمندانه انتخاب کنید، میز غذاخوری منبت‌کاری شده، تلویزیون مدرن چشمگیر یا آینه‌ای بزرگ گزینه‌های خوبی هستند. اما هیچ‌چیز بهتر از یک اثر هنری باارزش (اگر بودجه‌اش را دارید) نیست.

زینت‌آلات رایج و مدرن در طراحی دکوراسیون پذیرایی

استفاده از ابزار زینتی در دکوراسیون پذیرایی

گلدانی چشم‌نواز، شمع‌های عطرآگین یا ظرف‌های سفالی هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند، همچنین با طراحی کمینه‌گرا سازگار هستند. آنها را در قسمت‌های مختلف اتاق، به‌شکلی که با وسایل و عناصر دیگر هماهنگ باشند، پخش کنید.

جذاب‌ترین اشیا معمولا توی چشم نیستند

به‌کارگیری همه‌ی این قوانین مؤثر است؛ به‌شرطی‌که فضای موردنیازتان را اشغال نکند و مانع راحتی‌تان نشود. وسایل و اشیا به تعداد زیاد باعث تنگی فضا می‌شود، به آدم احساس خفگی می‌دهد و راحتی و آسایش را از محیط می‌گیرد.

بنابراین برای طراحی بهینه، بهتر است فضایی با پنجره‌های زیاد داشته باشید. از نور خورشید استقبال کنید؛ به‌شکلی که به همه‌ی قسمت‌های اتاق بتابد. حالت خنثی دیوارها را حفظ کنید و عناصر هوشمندانه را به‌کار بگیرید. این‌گونه فضا هوشمند و شکوهمند جلوه می‌کند. کوچک یا بزرگ فرقی نمی‌کند، دکوراسیون پذیرایی و نشیمن باید به‌گونه‌ای باشد که راحت‌ترین و خوشایندترین محیط را ایجاد کند.

انتخاب‌تان طراحی مدرن باشد یا کلاسیک، هدف مشترک است؛ خلق فضایی که شایسته‌ی این باشد که بیشترین زمان را در آن سپری کنید.

اگر به زیبایی و جذابیت منزل‌تان اهمیت می‌دهید، احتمالا وقت زیادی را هم صرف تمیزکاری و نظافت می‌کنید. دانستن نکاتی درباره برنامه ریزی کارهای روزانه منزل، به شما کمک می‌کند از وقت‌تان به‌صورت بهینه‌تری استفاده کنید.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…