همه‌ی ما می‌دانیم که برای آینده‌ی آسوده به پس‌انداز نیاز داریم. بعضی از افراد پس‌انداز برای آینده را نوعی خساست درنظر می‌گیرند و با این پندار غلط، به‌دنبال سبک زند‌گی‌ای می‌روند که باعث شود در اواسط ماه از دیگران پول قرض کنند. اما پس‌انداز پول و به فکر آتیه بودن نه‌تنها عادت و اخلاق بدی نیست، بلکه رازورمز بسیاری از ثروتمندان هم هست. ما در این مقاله چند نکته به شما ارائه می‌کنیم که برای پس‌انداز هرچه بیشتر برای آینده‌ی خود و خانواده‌تان به شما انگیزه می‌دهند. پس با ما همراه باشید.

نکات عمومی

۱. یک حساب اضطراری باز کنید

به‌بیان دیگر، باید به اندازه‌ای در حساب پس‌انداز خود پول داشته باشید که اگر مجبور شدید بین سه تا شش ماه از جیب بخورید، هزینه‌هایتان را تأمین کند. خانواده‌های کم‌درآمدی که در حساب اضطراری خود حدود ۱۰ میلیون تومان پول دارند، نسبت به خانواده‌های مرفهی که کمتر از این مقدار پس‌انداز دارند یا اصلا پس‌انداز ندارند، در وضعیت مالی بهتری به‌سر می‌برند.

۲. بودجه‌بندی کنید

اگر به‌دنبال راه آسانی برای تعیین بودجه‌ی خانوار می‌گردید، بهتر است در اولین روز ماه رسید همه‌ی چیزهایی را که می‌خرید داشته باشید؛ از رسید رستوران، سوپرمارکت، درمانگاه گرفته تا قبض شارژ ساختمان که مدیر یا سرایدار آپارتمان به شما می‌دهد. در پایان ماه به‌روشنی خواهید دانست که در طی ماه چه مقدار خرج کرده‌اید.

۳. به‌جای کارت اعتباری، اسکناس استفاده کنید

وقتی کارت اعتباری همراه آدم باشد، ممکن است وسوسه شود و هرچه به چشمش می‌آید، بخرد. بهتر است مقدار معینی اسکناس داخل کیف پول بگذارید و برای خریدهای خود مرز تعیین کنید. با این روش، وقتی پول داخل کیف تمام شد، می‌دانید که دیگر راه برگشتی برایش نیست!

۴. برای آتیه‌ی خود پس‌انداز کنید

فرق است بین پس‌انداز و پس‌انداز برای آتیه. پس فقط کارتان این نباشد که کمتر خرج کنید و به خودتان گرسنگی بدهید، بلکه پول را در حساب پس‌انداز بگذارید تا هنگام بازنشستگی به کارتان بیاید.

۵. به صورت خودکار پس‌انداز کنید

پس‌اندازهای خودکار راحت‌ترین و مؤثرترین راه برای پس‌انداز هستند، چراکه پول را از جلوی چشم شما دور نگه می‌دارند. منظور از پس‌انداز خودکار این است که از کارفرمای خود درخواست کنید که از حقوق ماهیانه‌تان مقداری را کسر کند و آن را به حساب پس‌انداز یا بازنشستگی‌تان واریز کند. از مسئول منابع انسانی اداره‌ی خود بپرسید چطور می‌توان این کار را کرد یا می‌توانید از بانکی که در آن حساب دارید هم درخواست کنید از مقدار حقوق پرداختی‌تان کسر و به حساب پس‌اندازتان واریز کند. هرچه پول از جلوی چشمان‌تان دورتر باشد، کمتر خرجش خواهید کرد.

۶. برای پس‌انداز کوتاه‌مدت هدف‌گذاری کنید

هدف‌تان این باشد که هفته‌ای پنجاه‌هزار تومان کنار بگذارید. با پس‌انداز کوتاه‌مدت خیلی بهتر می‌توان به‌ موفقیت مالی دست یافت، تا اینکه عهد ببندید هر ساله مقدار مشخصی پس‌انداز کنید.

۷. هرچه زودتر برای بازنشستگی‌تان شروع به پس‌انداز کنید

ممکن است بیست‌و‌پنج‌ساله باشید و به این توصیه بخندید و بگویید چهل سال فرصت دارم. اما اشتباه نکنید! اتفاقا وقت پس‌انداز برای بازنشستگی از همین دوره‌ی جوانی است. مگر سود سرمایه‌گذاری و سپرده‌ را فراموش کرده‌اید؟ اگر از حالا شروع به پس‌انداز بکنید، با احتساب نرخ سود، در شصت سالگی اگر نگوییم ثروتمند شده‌اید، اما از رفاه برخوردار خواهید بود.

۸. بیمه‌ی عمر یا تأمین اجتماعی یادتان نرود

این نکته هم برای آتیه خوب است. اگر کارمند دولت نیستید و یا به صورت خوداشتغالی کار می‌کنید، می‌توانید با پرداخت حق‌بیمه آتیه‌ی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

۹. از پول‌های بادآورده حداکثر استفاده را کنید

این پول‌ها ممکن است از راه ارث‌و‌میراث، یا برنده‌شدن در قرعه‌کشی به‌دست شما برسند. مقداری از آنها را به زخم زندگی خود و نیازمندان محروم بزنید و بقیه‌اش را پس‌انداز کنید.

۱۰. برنامه‌ی پس‌انداز تهیه کنید

افرادی که برنامه‌ی پس‌انداز دارند دو برابر بیشتر از افرادی که ندارند، با موفقیت پس‌انداز می‌کنند. از کارشناسان مالی در این زمینه کمک بگیرید.

۱۱. قلک فقط برای بچه‌ها نیست

قلک پس انداز - پس انداز پول

پول خردها را داخل قلکی بیندازید و ببینید طی یک سال چه مقدار خواهد شد. حتما تعجب خواهید کرد. آن را هم در حساب پس‌اندازتان واریز کنید.

۱۲. از قاعده‌ی ۲۴ ساعت استفاده کنید

این قاعده شما را ملزم می‌کند که از خرید کالاهای گران یا خرید از روی هواوهوس جلوگیری کنید. حداقل طی یک ۲۴ ساعت، به تمام چیزهای غیرضروری که خریده‌اید، فکر کنید. این قاعده هنگام خرید آنلاین بیشتر به کارتان می‌آید، چراکه می‌توانید اقلامی را که چشم‌تان گرفته‌، در سبد کالا قرار بدهید تا بعدا آن‌ها را بخرید.

۱۳. برابر با پاداشی که به خودتان می‌دهید پس‌انداز هم بکنید

هزینه‌ی خریدها را با مقدار پول پس‌انداز‌شده‌تان تطبیق دهید. برای نمونه اگر طی مسیری در یک روز گرم تابستانی، خودتان را به آب‌میوه‌ی خنک مهمان می‌کنید، همان اندازه‌ی پولی را که صرف خرید آن آب‌میوه کرده‌اید هم پس‌انداز کنید. آن‌وقت اگر نتوانستید این مقدار پول را پس‌انداز کنید، آن آب‌میوه را بر خودتان غدغن کنید.

۱۴. خریدها را بر اساس دستمزد ساعتی‌تان محاسبه کنید

فرض کنیم می‌خواهید یک شلوار صدهزار تومانی بخرید. دستمزدتان هم برای هر ساعت مثلا بیست‌هزار تومان است. آن‌وقت با خودتان محاسبه کنید که پول خرید این شلوار، مطابق با چند ساعت کاری‌تان است؟ آیا ارزشش را دارد؟

۱۵. عضویت خود را از ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغاتی مغازه‌ها و وب‌سایت‌ها لغو کنید

باید بدانید طبق قانون حق دارید این کار را بکنید. هر ایمیلی که برای‌تان ارسال می‌شود، باید لینک لغو عضویت هم داشته باشد.

۱۶. روی کارت اعتباری‌تان بنویسید «پس‌انداز یادت نرود»

با این روش قادر خواهید شد تا پس از انجام هر خرید غیرضروری با کارت اعتباری‌تان، عذاب وجدان بگیرید و کم‌کم به فکر پس‌انداز بیفتید.

نکات مربوط به بانک، حساب‌های اعتباری و بدهی

۱۷. حتی‌الامکان کارت‌به‌کارت نکنید

عابربانک‌ها به خاطر واریز به کارت شخصی دیگر از کارت شما مقداری پول کم خواهند کرد. بهتر است از شماره‌ شبا استفاده کنید.

۱۸. کارت‌ اعتباری‌تان را منجمد کنید

لطفا نخندید! کارت‌اعتباری‌تان را داخل کیسه‌ی آب قرار دهید و در فریزر بگذارید. آن‌وقت وقتی برای خریدهای آن‌چنانی وسوسه شدید، مجبورید اول یخ کارت‌اعتباری را آب کنید. تا آن آب شود، فکرش از سرتان پریده است.

۱۹. از مشاوران مالی کمک بگیرید

مشاوره‌گرفتن فقط مشورت‌کردن با روان‌شناسان نیست. اگر خیال سرمایه‌گذاری دارید، حتما با مشاوران خبره مشورت کنید تا همان مقدار پول‌تان که با زحمت پس‌انداز کرده‌اید بر باد نرود.

نکات مربوط به تفریح و خانواده

تبادل البسه - پس انداز پول

۲۰. به‌جای خرید کتاب، از کتاب‌خانه استفاده کنید

قبول دارم خرید کتاب لذت دیگری دارد اما زمانه عوض شده است. صنعت نشر وارد فضای دیجیتال شده و بسیاری از کتاب‌ها نسخه‌ی دیجیتالی و اسکن‌شده دارند و امروزه، کتابخانه‌ها کتاب‌های الکترونیکی هم عرضه می‌کنند و نیازی نیست حتما به کتاب‌خانه بروید.

۲۱. وسط هفته سینما بروید

بلیت سینماها در وسط هفته ارزان‌تر است. با یک تماس تلفنی به سینما و یا تئاتر مورد نظرتان می‌توانید از تخفیف‌ها باخبر شوید.

۲۲. هدیه‌ها را محدود کنید

با اعضای خانواده‌ی خود در مورد حدومرز هدیه‌دادن به فامیل و دوستان صحبت کنید و مثلا به توافق برسید که در تعطیلات به هر نفر فقط یک هدیه داده شود. این‌گونه می‌توانید مخارج را کاهش دهید.

۲۳. هدیه‌ها را از قبل برنامه‌ریزی کنید

با این‌ کار خواهید توانست بهترین هدیه‌ها را که معمولا گران‌ترین هم نیستند، بخرید. همچنین، ممکن است این هدیه‌ها در حراج هم باشند.

۲۴. سیسمونی را خرج دانشگاه بچه کنید

درست مثل آن جوان بیست‌و‌پنج ساله که باید از همین الان به فکر بازنشستگی‌اش باشد، شما هم از هنگام خرید سیسمونی باید به فکر خرج‌ومخارج دانشگاه و تحصیلات فرزند دلبندتان باشید. از بزرگ‌ترها بخواهید به‌جای لباس و هدایای معمول سیسمونی، پول دانشگاه بچه را بدهند تا آن را پس‌انداز کنید.

۲۵. لباس‌های ارزان را به‌خاطر ارزانی نخرید

گاهی اوقات، باید پول را فدای کیفیت کرد نه برعکس. هنگام خرید لباس این موضوع واقعا صدق می‌کند. فکرش را بکنید در یک حراج، کاپشن ارزانی را خریده‌اید و فکر می‌کنید سود کرده‌اید. دی‌ماه که تمام شد، اواسط بهمن زیربغل پاره‌شده‌اش به شما لبخند می‌زند و از شما عاجزانه تقاضا دارد او را با کاپشن دیگری عوض کنید. چه حسی خواهید داشت؟ البته خرید لباس ارزان برای نوزادان و بچه‌های کوچک معقول‌تر است، زیرا زود قد می‌کشند و رشد می‌کنند. اما ما بزرگ‌ترها، ممکن است چند سال لباسی را بپوشیم. پس بهتر است لباس باکیفیت بخریم.

۲۶. با فامیل و دوستان، اقلام مورد نیازتان را مبادله کنید

توصیه می‌کنیم دروهمسایه و دوستان را دور هم جمع کنید و از آن‌ها بخواهید هر چه لباس، کتاب، لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی دست‌دوم دارند رو کنند. برای هر قلم جنس از آن‌ها یک بلیت دریافت کنید. هر بلیت به شما اجازه می‌دهد یک قلم جنس را با هم مبادله کنید. مثلا اگر شش کتاب بدهید، شش کتاب و اگر هفت‌دست لباس بدهید، هفت‌دست لباس خواهید گرفت.

۲۷. یک روز در هفته را «روز بدون خرج‌کردن» بنامید

هفته‌ای یک شب را بدون هیچ‌ خرجی تعیین کنید و فقط داخل منزل دور هم لذت ببرید. اگر عادت دارید هر روز بیرون غذا بخورید، این بار داخل منزل غذا تهیه کنید، فیلم ببینید و نهایتا در پارک پیاده‌روی کنید.

نکات مربوط به تغذیه

ناهار در سر کار - پس انداز پول

۲۸. ناهارتان را سر کار ببرید

حتما خیلی‌ها را دیده‌اید که ناهارشان را با خود به سر کار می‌برند؛ یا به این دلیل که دست‌پخت همسر یا مادرشان را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنند و یا می‌خواهند پول غذا را پس‌انداز کنند.مثلا اگر یک ظرف غذای بیرون ده هزار تومان برای‌تان تمام می‌شود و غذای داخل منزل پنج هزار تومان، حساب کنید با خوردن غذای خانگی در طی سال چه مقدار پس‌انداز خواهید کرد.

۲۹. هر ماه، مصرف غذای بیرون را کمتر و کمتر کنید

بی اینکه سبک زندگی خود را تغییر دهید، گام‌های هرچند کوچکی برای کاهش هزینه‌ی غذا در رستوران‌ها بردارید. فقط کافی است تعداد دفعاتی را که به رستوران می‌روید، در هر ماه کم کنید.

۳۰. برای اقلام مصرفی‌تان فهرست تهیه کنید

کسانی که مواد غذایی را طبق فهرست می‌خرند، نسبت به افرادی که بدون فهرست به مراکز خرید می‌روند، پول کمتری خرج می‌کنند. شما دوست دارید در کدام دسته باشید؟

۳۱. بر حسب قیمت واحد خرید کنید

بسیاری از مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها اجناس خود را بر حسب کیلو می‌فروشند. هنگام خرید این اجناس به قیمت برچسب آنها توجه کنید.

۳۲. مواد اولیه‌ی غذا را دوبرابر کنید

دفعه‌ی بعدی که اعضای خانواده را به یک شام یا ناهار خوشمزه مهمان کردید، میزان مواد اولیه را دوبرابر کنید و مقدار غذای باقی‌مانده را فریز کنید و دفعه‌ی بعدی بخورید. در بازار کیسه‌های آلومینیومی ارزانی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای فریزکردن و گرم‌کردن مجدد غذاها استفاده کنید.

نکات مربوط به سلامت

۳۳. مرتب بازبینی‌های پزشکی انجام دهید

خیلی از افراد به این موضوع بی‌توجه هستند. یک عمر مصرف غذاهای ناسالم و دخانیات و سبک زندگی غلط، باعث شده آنها از آزمایش‌های پزشکی هراسان باشند که در نهایت یک روز از بیمارستان سر درخواهند آورد. واقعیت این است که اگر این افراد خود را به آزمایش‌های منظم متعهد کرده بودند، می‌توانستند از خیلی از بیماری‌ها و درنتیجه هزینه‌های سرسام‌آور بابت مداوای آنها رهایی یابند. در این میان، بازبینی سلامت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای دارد.

۳۴. قیمت داروهای تجویزشده را با هم مقایسه کنید

فقط به داروخانه‌ی سرکوچه‌تان بسنده نکنید چراکه ممکن است هر داروخانه داروهایش را به قیمت‌های مختلفی عرضه کند. سعی کنید از داروخانه‌های آنلاین، سوپرمارکت‌ها و سایر داروخانه‌ها هم قیمت بگیرید.

نکات مربوط به خانه

۳۵. قیمت بیمه‌های خانه را مقایسه کنید

قبل از تجدید سالیانه‌ی بیمه‌ی خانه، نرخ سایر شرکت‌های بیمه را هم بررسی کنید.

۳۶. مصرف انرژی داخل منزل را کاهش دهید

به‌جای لامپ‌های رشته‌ای از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. از سرایدار یا مدیر ساختمان خود بپرسید، راه‌های کاهش مصرف انرژی ساختمان چیست. او حتما راه‌هایی را به شما خواهد گفت که سالانه صدها هزار تومان به سودتان تمام خواهد شد.

۳۷. دیوارهای خانه را درزگیری کنید

هر شکاف و سوراخی را که ممکن است در دیوار و سقف خانه باشند، مسدود کنید. با این‌کار در زمستان از اتلاف هوای گرم و در تابستان از اتلاف هوای سرد جلوگیری می‌کنید و ده‌ها و شاید صدها هزار تومان در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.

۳۸. پرده‌های اتاق‌ها را تیره کنید

استفاده از پرده‌های تیره در تابستان، مانع تابش آفتاب گرم می‌شود و هوای داخل خنک‌تر خواهد ماند.

۳۹. مصرف آب را کمتر کنید

از سردوش و شیرهای آبی استفاده کنید که مصرف آب و هزینه‌هایش را کم می‌کنند.

۴۰. مصرف پودر لباس ‌شویی را نصف کنید

شوینده‌هایی که این‌روزها فروخته می‌شوند، خیلی غلیظ و قوی هستند. از قرص‌ها و شوینده‌های رقیق‌تر و ارزان‌تر استفاده کنید. گاهی اوقات می‌توانید با یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی تمام لباس‌هایتان را تمیز کنید. در بسیاری از موارد، مصرف کمتر پودر و قرص لباس‌شویی باعث می‌شود لباس‌ها بهتر تمیز شوند چراکه کف اضافی در لباس‌ها باقی نمی‌ماند.

۴۱. درجه‌ی آبگرمکن را کم کنید

با هر درجه کاهش می‌توانید ۵ درصد در هزینه‌های گرمایش آب صرفه‌جوبی کنید.

نکات مربوط به حمل‌ونقل

شهردار نیویورک در مترو

۴۲. به‌جای ماشین شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید

همه می‌دانیم ماشین خرج دارد: بنزین، بیمه، تعمیرات و استهلاک. به‌علاوه باعث آلودگی هوا هم می‌شود. چه بهتر که هم محیط‌زیست را آلوده نکنیم و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. مترو، تاکسی و اتوبوس جایگزین‌های بهتری هستند.

۴۳. ماشین خود را منظم معاینه کنید

درست مثل بدن انسان که در بالا ذکر شد، ماشین هم به بازبینی و کنترل مرتب نیاز دارد. با بررسی تایرها، موتور و کلاچ و سایر قطعات، می‌توانید در هزینه‌ی تعمیرات ماشین صرفه‌جویی کنید.

۴۴. انواع وب‌سایت‌های فروش بلیت را بررسی کنید

می‌خواهید سفر بروید؟ و دوست دارید بلیت هواپیما یا قطار را از اینترنت بخرید؟ توصیه می‌کنیم به یک وب‌سایت بسنده نکنید و در بین وب‌سایت‌های مختلف قیمت بلیت‌ها را با هم مقایسه کنید تا هرچه بیشتر تخفیف بگیرید.

شما چه راهکار‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پس‌انداز دارید؟ آن‌ها را با ما درمیان بگذارید.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در پول و ثروت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…