در طب اسلامی به خواص هلیله زرد بسیار اشاره شده است و از ارزش بالای این گیاه دارویی در درمان انواع بیماری ها و مشکلات نوشته اند. گیاه دارویی هلیله دارای انواع مختلفی است که هلیله سیاه، هلیله زرد، هلیله هندی، هلیله کابلی و هلیله چینی از انواع گوناگون این گیاه محسوب می شوند. هر یک از انواع این هلیله ها دارای خواص درمانی ویژه ای هستند اما همه نوع این گیاه برای درمان بیماری مراره و جزام موثر و مفید است.

آشنایی با خواص هلیله زرد:

طبیعت هلیله زرد سرد و خشک است و از فواید بی شمار آن در موارد مختلف به شرح ذیل استفاده می گردد:

  • مصرف هلیله زرد برای تقویت قوای فکری و مغز بسیار مفید می باشد و در خواص هلیله زرد آمده است که حواس پنجگانه را تقویت کرده و نیرو دهنده اعصاب است. در طب سنتی توصیه شده برای افزایش حافظه روزی یک دانه هلیله زرد میل کنید.
  • هلیله زرد تقویت کننده معده است و سستی معده را برطرف می نماید. اشخاصی که بعد از صرف غذا دچار ترشی معده می گردند می توانند پودر هلیله را به مقدار کم بعد از غذا استفاده کنند علاوه بر این برای درمان دل پیچیده مصرف هلیله زرد بسیار مفید است، در این جهت پنج گرم از گیاه هلیله زرد را در آب جوش خیس کرده و صبح ناشتا به مدت دو روز مصرف کنید. برای تقویت معده میتوان مقدار کمی از آن را با قند کوبیده و صبح ناشتا به مصرف رسانید.

    خاصیت های شگفت انگیز هلیله زرد

  • از خواص هلیله زرد برای زیاد شدن نور چشم، تقویت بینایی و درمان برخی ناراحتیهای چشم استفاده می کنند. برای این منظور میتوان ده گرم صبر زرد، ده گرم کندر، ده گرم هلیله زرد و ده گرم از گیاه مسطکی را باهم ترکیب نمایید، بعد از صرف ناهار و شام یک گرم از این معجون میل کنید. برای رفع سستی چشم و آبریزش آن، می توانید هلیله زرد را همانند سرمه به چشم بکشید. به طور کل برای تقویت بینایی مصرف روزانه یک عدد هلیله زرد بسیار مفید است.

  • از هلیله زرد برای درمان سردردهای صفرایی استفاده می کنند، و در این جهت هر شب یک گرم از این گیاه باید خورده شود.هلیله زرد و اینهمه خاصیت!!!
  • در فواید هلیله زرد آمده است که تسکین دردهای مفصلی، مخصوصا درد آرنج و زانو از مهم ترین خواص هلیله زرد می باشد. در این جهت لازم است، هلیله زرد را به همراه صبر زرد (آلوئهورا) و سورنجان هر کدام به اندازه ده گرم باهم ترکیب کنید، بکوبید و بعد آن را با گلاب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را به صورت حبهای کوچکی هم اندازه نخود در آورده، روزی سه حب بخورید. کلا استفاده از این گیاه برای مبتلایان به پا درد و کمر درد مفید می باشد.

  • جهت پیشگیری از سفید شدن مو به مدت یک سال روزی یک عدد از گیاه هلیله زرد را آسیاب کنید با کمی آب، مخلوط نمایید و بخورید یا این که روزی یک عدد داخل دهان خود بگذارید و بمکید.فواید هلیله زرد

روش مصرف هلیله زرد:

میوه هلیله زرد، تخم مرغی شکل و به رنگ زرد است و تازه آن به اندازه یک زردآلو می باشد که هسته در آن قرار دارد. هنگام مصرف به منظور درمان بیماریها، باید آن را شکست و هسته را دور انداخت و سپس پوست و گوشت آن را استفاده نمود.

توصیه های مصرفی این گیاه:

در اشخاصی که تب دارند استفاده از هلیله زرد ممنوع می باشد و بانوان باردار و شیرده برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کنند.

معرفی خواص هلیله زرد

تا می توانید در درمان مشکلات و بیماری ها از داروهای گیاهی استفاده کنید و از خواص و خاصیت های بی نظیر این فراورده های طبیعی بهره مند شوید. برای اطلاع از خواص هلیله سیاه نیز می توانید به این مقاله در سایت آرگا رجوع کنید. ممنون که همراه ما هستید.

The post خواص هلیله زرد و مزیت های دارویی آن appeared first on آرگا.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…