موسیقی و شفا :

تأثیر موسیقی بر سلامتی امروزه به مسئله ای محرز تبدیل شده است. در گذشته، موسیقی و شفا دو جزء جدا ناپذیر از هم بوده اند. در حقیقت چینی‌ها در ارتباط با دارو و درمان، هویت موسیقی را گنجانده بودند. در یونان باستان گفته‌ای بر این مصداق بود که “همانطور که پزشکان دوایی برای هر درد دارند ، افراد دیگر هم موسیقی را به عنوان یک التیام بخش دارند” خدای پزشکی هم در یونان در واقع خدای موسیقی بود.

زمانیکه علم پزشکی داروهای عوام را مردمی کرد، موسیقی به جزئی فراموش شده از رژیم سلامتی‌ تبدیل شد. اخیرا اگرچه درمان با موسیقی بعنوان گزینه‌ای با ارزش برای بهبود و شفای انواع تغییرات بیولوژیکی مثل افت ضربان قلب ، فشار خون و سطح کورتیزول شناخته می شود، اما بسیاری از تحقیقات بطور عمده متمرکز بر تأثیر موسیقی بر سلامتی سیستم قلبی-عروقی متمرکز شده و بر روی بیمارانی که در شرف جراحی‌های قلب و از این قبیل بوده‌اند ، امتحان شده است. به نظر می‌آمد ارزش آن در آرام کردن سیستم عصبی، فرونشاندن ترس، درد، استرس، احساس درماندگی و تنها بودن بوده است.

با این حال موسیقی در بسیاری جنبه‌های دیگر سلامتی مؤثر و مفید می‌باشد. تحقیقی در این رابطه در سال ۱۹۹۷ نشان داد که موسیقی زمینه می‌تواند سطوح شناختی را بهبود دهد.

همچنین از تأثیر موسیقی بر سلامتی در درمان مشکلاتی همچون : افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن، در مطالعات مختلف یاد شده است. بعلاوه تحقیقات مختلف نشان داده است که اضافه کردن درمان با موسیقی به سایر شیوه‌های درمانی دیگر ، علائم و عملکرد اجتماعی را در میان اشخاصی که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برند را بهبود می‌بخشد.

  • آواز خواندن به صورت کر :

علاوه بر تمام تأثیرات خوبی که گفته شد، بسیاری مطالعات نشان دادند که خواندن آواز به صورت گروهی می‌تواند تأثیرات بسیار خوبی در سلامت انسان داشته باشد. بدین ترتیب است که کودکانی که معمولا بصورت آکادمیک و بصورت گروهی و به حالت کر احساسات و اداره کارهایشان را دارند و افرادی هستند که کار تیمی‌شان بهتر بوده و قدرت اجرایی بهتری دارند. در ضمن این افراد مهارت‌های اجتماعی بهتر از نوع انسان دوستانه و همیاربودن و بشر دوستانه دارند. این تأثیرات خوب به همین جا ختم نمی‌شود و اثرات سلامتی بسیاری از جمله بهبود پارکینسون و افسردگی و زوال عقل را نیز شامل می‌شود.

جای تعجب نیست که میان اعضای گروه کر، یک احساس تعاملی وجود دارد و طبق تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شد هنگامیکه اعضای یک گروه کر با هم آواز می‌خوانند ضربان قلبشان با هم هماهنگ شده و همزمان با هم که دم و بازدم دارند، ضربان قلبشان هم با هم سریعتر و کندتر می‌شود. این تحقیق، واکنش‌های ضربان قلب در سه نوع موسیقی مختلف را بررسی کرد:

  • زمزمه کردن
  • سرود خوانی
  • آواز خواندن

از این سه نوع ، آخرین نوع بیشترین اثر را داشت.چندین دهه پیش ، زمانیکه مزایای آواز خواندن به سبک کر هنوز کشف نشده بود، اثرات مفید سلامتی حاصل از آن توسط یک پزشک فرانسوی کشف شد.

دکتر “آلفرد توماتیس” به صومعه‌ای دعوت شد که در آن بسیاری از راهبان از یک بیماری ناشناخته رنج می‌بردند که باعث خستگی ، افسردگی و بیماری‌های مختلف فیزیکی شده بود. او کاری را که راهبان در سابق انجام می‌دادند را کاملا کنسل کرده و در عوض از آنها خواست تا ۶ تا ۸ ساعت آوازهای گرگوری بخوانند. با این صلاحدید جدید، بیماران دوباره بهبود یافتند و توانستند مشتاقانه وظایف روزانه خود را انجام دهند و به شیوه زندگی یک راهب اگرچه دشوار بود، برگردند.

  • سلامت روح :

در حالیکه آوازهای گرگوریان عمدتا یک عمل غربی است و توسط یک پاپ در گذشته مورد تمجید قرار گرفته است، کرتان یا آواز ماندرا که از زمان بسیار قدیم انجام می شده است، از طریق سیستم یوگا به ما رسیده است.

کرتان یا گروه موسیقی، گروهی است که افراد با هم متحد شده و صدایشان را به عنوان یک نفر بالا برده و از اعماق قلبشان و عاشقانه می‌خوانند. حالا می‌توان قدرت شفا و درمان کرتان را حدس زد که در این آواز نه تنها افراد با هم و به صورت متحد می‌خوانند بلکه با تکرار و خواندن آواز ماندرا این حس را پیدا کرده و دیگر نیاز به زندگی در صومعه یا پیوستن به گروه کر و یا توانایی موسیقیایی در این رابطه لازم نمی‌باشد.

تأثیر موسیقی بر سلامتی جسم و روح را می‌توان با تکرار مرتب و منظم آواز بدست آورد که در این صورت مزایای آن در اینجا ختم نشده و بسیار خواهد بود.

موسیقی در واقع ذهن و قلب را تصفیه کرده و به ما شادی می‌بخشد. بنابراین ما باید آواز خوانده و همانطور که از کوه صعود می‌کنیم ، با خواندن آواز ، آن را برای خود قابل تحمل و لذت بخش سازیم . اما بهتر اینکه با هم آواز بخوانیم و با هم اسامی باشکوه را زمزمه کرده و تا صعودی با نشاط داشته باشیم.

نوشته موسیقی : ندایی برای سلامتی اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…