یافته‌ها حاکی از آن است که احساسات مادر و به خصوص تأثیر گریه بر جنین در بارداری می‌تواند به شدت بر جنین ۶ ماهه‌ تأثیرگذار باشد و این تأثیر، موقتی نیست. بعنوان یک مادر، سلامت روحی و احساسی شما اغلب می‌تواند مدل نگرش جنین به زندگی را رقم بزند.

اکثر مردم می‌دانند که هر آنچه مادر در دوران بارداری می‌خورد یا می‌نوشد، می‌تواند بر کودک تأثیر مستقیم بگذارد. اما، تعداد کمی می‌دانند که آنچه مادر در این دوران احساس می‌کند می‌تواند در کودک تأثیر داشته باشد یا خیر! طی تحقیقی که توسط انجمن علمی روانشناسی صورت گرفت، نتایج تکان‌دهنده‌ای بدست آمد.

در ادامه این مقاله خواهید دید که چگونه احساسات شما می‌تواند زندگی فرزندتان را برای همیشه تغییر دهد.

 

  • برای مادران با استرس:

هر مادری در هنگام بارداری می‌تواند با چیزهایی استرس‌دار مواجه شود. خوشبختانه، استرس لحظه‌ای و موقتی، اثر بلند مدتی بر روی کودکان ندارد. ولی از سویی دیگر، اضطراب و استرس‌های طولانی مدت، یا افسردگی می‌تواند اثرات پایداری بر روی کودکان داشته باشد. مادرانی که در هنگام بارداری‌شان بسیار مضطرب هستند، شانس بیشتری برای به دنیا آوردن فرزندانی مضطرب و بی‌قرار و دارای کولیت دارند.

بدین صورت که بدن شما می‌تواند هنگام استرس، هورمونی تولید کند که در صورت تولید مداوم آن، فرزند شما نیز می‌تواند آن هورمون را دریافت و شدیدا پریشان و آشفته شود. نتیجه این اتفاق مادرانی استرسی و جنین هایی مضطرب خواهد بود.

 

  • برای مادران افسرده:

     تأثیر افسردگی بر جنین
    تأثیر افسردگی بر جنین

با توجه به طرح سلامت، افسردگی در دوران بارداری نیز مانند افسردگی پس از زایمان رایج و متداول می‌باشد. حدود ۱۰ درصد از مادران باردار مبتلا به افسردگی می‌شوند. مادران افسرده بچه‌هایی به دنیا می‌آورند که ۵/۱ برابر بیشتر از کودکان دیگر، در دوران نوجوانی و ۱۸ سالگی، به افسردگی مبتلا و از آن رنج می‌برند. این کودکان همچنین بیشتر مستعد مشکلات عاطفی مانند پرخاشگری می‌شوند. علاوه بر این، درجه و میزان این افسردگی نیز می‌تواند بر رشد کودک‌شان حتی تأثیرگذار باشد.

با توجه به مطالعاتی که در بالا ذکر شد، نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری یا پس از بارداری، افسرده باشند، به صورت نرمال رشد خواهند کرد.

کودکانی که شرایط ذهنی مادرانشان در طول بارداری یا پس از آن سلامت باشند نیز نرمال رشد می‌کنند. اما، اگر هریک از این شرایط تغییر کند، روند رشد کودک بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بعنوان مثال، اگر مادری هنگام بارداری سلامت بوده باشد، اما بلافاصله پس از زایمان افسرده شود، رشد نوزاد می‌تواند کاهش یابد.

 

  • برای مادرانی که از دوران بارداری تنفر دارند و از آن رنج می‌برند:

خشم و ناراحتی در ارتباط با جنینی که درون بدن شما در حال رشد است، می‌تواند اوضاع را بدتر کند. مطالعات نشان داده است که مادرانی که در دوران بارداری هیچ احساس تعلق و وابستگی به نوزادان خود در بدنشان ندارند، کودکانی با انواع مسائل و مشکلات عاطفی بدنیا خواهند آورد.

 

  • برای مادرانی که گهگاهی از روزهای غم‌انگیز دوران بارداری‌شان رنج می‌برند:

داشتن روزهایی غم‌انگیز در این دوران کاملا عادی می‌باشد، و هر انسان دیگری نیز این روزها را دارد. به این ترتیب، این نباید شما را نگران کند. تجربه روزهای بد و ناراحت‌کننده یا استرس‌های گاه و بیگاه، اثرات ماندگاری بر روی کودکان شما نخواهند گذاشت. اما نباید بگذارید این حس در شما عمیق شود، چرا که در این صورت تأثیر گذار خواهد بود.

به طور کلی تأثیر گریه بر جنین در بارداری، افسردگی و استرس، اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد، تأثیرات مستقیم بر جنین خواهد گذاشت.

تأثیر گریه بر جنین در بارداری
تأثیر گریه بر جنین در بارداری
  • چه باید کرد؟

ضرورت کمک گرفتن در این رابطه و اطمینان از خوب و خوشحال بودن شما در این جا، بهترین راه‌حل می‌باشد. اگرچه خلاصی از تمام استرس‌هایتان می‌تواند غیرممکن باشد، اما شما همیشه می‌توانید در این رابطه و در مورد افسردگی و علائم آن آگاه بوده و چیزهایی یاد بگیرید.

همچنین باید تحت نظر پزشکتان برای مصرف داروهای ضد افسردگی باشید. چراکه همه این داروها برای کمک به چنین شرایطی موجود می‌باشد. این اقدامات بسیار ضروری است زیرا شما اساسا یک انسان را در بدن خود رشد داده و می‌پرورانید.

 

  • نتیجه :

همانطور که دیدید، احساسات و حالات روحی ما در دوران بارداری بر جنین تأثیرگذار است. بنابراین حفظ سلامت روحی و روانی‌تان هنگامیکه باردار هستید، بسیار اهمیت دارد. امروزه بسیاری راهها در این رابطه وجود دارد. به غیر از دارو و درمان، داشتن برنامه‌هایی مثل یوگا، ورزش کردن، حمام‌های طولانی، تنفس عمیق، آگاه ساختن خود و تحسین خود در کنار استفاده از برخی داروهای گیاهی می‌تواند مؤثر باشد. مثلا رایحه گیاه اسطوخدوس می‌تواند آرامش‌بخش و کمک کننده به کاهش استرس باشد.

نوشته چگونه گریه شما در بارداری می‌تواند جنین را تحت تأثیر قرار دهد؟ اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…