پتاسیم یک ماده معدنی است که بعنوان یک الکترولیت طبقه بندی می شود، چرا که با آب بسیار واکنش پذیر می باشد. این ماده در آب حل می شود تا یون های با بار مثبت را تولید کند و این ویژگی این ماده را رسانای الکتریسیته می سازد که برای بسیاری فرآیندهای بدن مهم می باشد.

اهمیت پتاسیم برای بدن ما اغلب ناچیز شمرده شده و به آن بی توجهی می شود. در اینجا بررسی دقیقی از اینکه پتاسیم چیست و چه کارهایی می تواند برای سلامت بدن انجام دهد آورده شده است.

  • منابع پتاسیم :

پتاسیم بطور عمده در بسیاری از مواد غذایی مثل ماهی ها، میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. اکثر متخصصین سلامت معتقدند مصرف روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴۷۰۰ میلی گرم از آن می تواند مطلوب باشد.

در اینجا رژیم غذایی توصیه شده آورده شده است. شما می توانید با مصرف تقریبا ۱۰۰ گرم غذا از این رژیم غذایی در هر وعده به این مقدار مطلوب دست یابید.

  • چغندر سبز : ۹۰۰ میلی گرم
  • سیب زمینی پخته شیرین : ۶۷۰ میلی گرم (سیب زمینی هندی)
  • لوبیا شیرین پخته شده : ۶۴۶ میلی گرم
  • سیب زمینی سفید پخته شده : ۵۴۴ گرم
  • قارچ کبابی : ۵۲۱ میلی گرم
  • آووکادو : ۴۸۵ میلی گرم
  • سیب زمینی شیرین پخته شده : ۴۷۵ میلی گرم
  • اسفناج پخته : ۴۶۶ میلی گرم
  • ماهی سالمون پخته : ۴۱۴ میلی گرم
  • نخود فرنگی پخته شده : ۲۷۱ میلی گرم

مکمل های بدون نسخه موجود در بازار روشی مناسب برای افزایش مصرف پتاسیم نمی باشند. مصرف پتاسیم در بعضی کشورها در واقع به ۹۹ میلی گرم در روز محدود می شود. این میزان در حقیقت بسیار کمتر از میزانی است که در یک وعده مصرف از غذاهای در بالا ذکر شده می توان جذب پتاسیم داشته باشیم. این محدودیت به احتمال زیاد بیشتر به این دلیل است که مطالعات مختلف نشان داده اند که دوزهای ناشی از مصرف مکمل های آن می تواند به روده آسیب برسانند. همچنین می تواند باعث آریتمی قلب و نهایتا منجر به مرگ شود. با این حال، افرادیکه از کمبود این ماده در بدن رنج می برند، می توانند با مشورت پزشک دوزهای مصرفی بالاتری داشته باشند.

غذاهای حاوی پتاسیم
غذاهای حاوی پتاسیم
  • پتاسیم به تنظیم و تعادل مایعات بدن کمک می کند

پتاسیم یکی از اکترولیت های اصلی در بدن ما محسوب می شود که میزان آب موجود در داخل سلول های بدن را تعیین می کند، در حالیکه سدیم الکترولیت اصلی در خارج سلول ها می باشد. یونهای پتاسیم تعادل اسمولالیته را در سلول ها تضمین می کنند. در صورت نابرابری اسمولالیتی سلول ها با خارج کردن آب کوچک می شوند. آنها همچنین می توانند با جذب آب به درون خود متورم و باد کرده و نهایتا بترکند.

حفظ تعادل مایع خوب در سلول ها برای سلامت بدن بسیار اهمیت دارد. عدم توازن خوب بین مایعات بدن می تواند منجر به کم آبی بدن شده که نهایتا می تواند تأثیرات بدی بر کلیه ها و قلب بگذارد. بنابراین یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم را برای حفظ تعادل مایعات بدن حفظ کنید.

  • اهمیت آن برای سیستم عصبی بدن

سیستم عصبی بدن وظیفه ارسال پیام ها را بین بدن و مغز با استفاده از محرک های عصبی بر عهده دارد و اینکار را با انقباض عضلات، رفلکس ها، ضربان قلب و عملکردهای دیگر بدن کنترل می کند.

جالب است بدانید که یون های پتاسیم باعث ایجاد این امواج عصبی از سوی سلولها می شود، در حالیکه یونهای سدیم موجب تحریکات عصبی وارد به سلول می شوند.

حرکت این یونها باعث تغییر ولتاژ سلولی و نهایتا فعال نمودن امواج عصبی می شود. کاهش سطح پتاسیم در خون بر توانایی بدن در انتقال امواج عصبی تأثیر گذاشته و عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار میدهد.

  • کمک به تنظیم ضربان قلب و انقباضات عضلانی

سیستم عصبی به انقباضات عضلانی در بدن کمک می کند، که این انقباضات با تغییر سطح پتاسیم در خون تحت تأثیر قرار گرفته و نهایتا منجر به تضعیف انقباضات عضلانی خواهد شد. پتاسیم در حفظ سلامت قلب نیز بسیار اهمیت دارد چرا که یون های آن به حرکت های داخلی و خارجی سلولی و حفظ ضربان قلب منظم کمک می کند.

هنگامیکه سطح آن بالا باشد، ماهیچه قلب دیلاته و شل می شود و هنگامیکه این اتفاق بیفتد، انقباضات قلب کاهش یافته و شما ضربانات غیر طبیعی از قلب را مشاهده می نمایید.

  • مزایای سلامتی پتاسیم

    کاهش فشار خون با مصرف غذاهای حاوی پتاسیم
    کاهش فشار خون با مصرف غذاهای حاوی پتاسیم
  • کمک به کاهش فشار خون :

رژیم غذایی غنی از پتاسیم کمک به کاهش فشار خون می کند چرا که سدیم اضافی از آن طریق دفع می شود.

  • از سکته مغزی جلوگیری می کند:

عدم جریان خون به مغز عاملی است که اغلب موجب بروز سکته می شود. بر اساس مطالعات مختلف داشتن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند در جلوگیری از بروز این مشکل نقش بسزایی داشته و دیده شده که تا ۲۴ درصد کاهش را در این موارد داشته ایم.

  • کمک به کاهش بروز سنگ کلیه:

ماده معدنی معمول در سنگ کلیه ها اغلب کلسیم است. مطالعات متعدد نشان داده اند که سیترات پتاسیم تا حدی میزان کلسیم موجود در ادرار را کاهش داده و به این طریق با سنگ کلیه مبارزه می کند.

محققان مشاهده کرده اند که با رعایت رژیم غذایی سرشار از پتاسیم، ۵۱ درصد ریسک ابتلا به سنگ کلیه در افراد کاهش یافته است.

مترجم : مریم قندی

منبع : www.positivemed.com

 

نوشته پتاسیم در بدن شما چه نقشی ایفا می کند؟ اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…