اکثر بزرگسالان – تقریبا ۶۸ درصد آنها – به طور روزانه یا چند وقت یکبار، یک یا دو مکمل غذایی دریافت می کنند. مکمل های غذایی امروزه شامل مواد معدنی، اسیدهای آمینه، گیاهان و نوتروپیک ها مثل مواد اولیه مدافینیل می باشند. مکمل های غذایی در اشکال مختلفی از جمله کپسول، پودر و یا به صورت قرص های سنتی علاوه بر نوشیدنی های انرژی زا در دسترس می باشند.

محبوب ترین مکمل ها در بازار مواد معدنی مثل آهن، ویتامین D و E و محصولات ویژه ای مثل روغن ماهی و گلوکزآمین و گیاهانی مثل سیر یافت می شوند. مواد مغذی مورد نیازتان را به شکلی آسان دریافت کنید اما بدانید که همه مکمل ها تضمینگر سلامتی شما نیستند. پس چگونه میتوان از اثر بخشی یک مکمل اطمینان حاصل نمود؟

شناخت بهتر مکمل های غذایی :

  • برچسب روی مکمل را بخوانید

تمام گروه های مکمل غذایی لازم است، یک پنل اطلاعاتی کامل در مورد محصول، اجزاء تشکیل دهنده آن، تعداد مواد فعال موجود در هر وعده و طعم های آن را علاوه بر موارد دیگر ارائه دهند. تولیدکنندگان همچنین میزان توصیه شده برای هر وعده مصرف را مشخص خواهند کرد که ممکن است شما به همین میزان از آن استفاده کرده و یا میزان مصرفی دیگری را بسته به نیازتان در پیش گیرید.

  • عناصر پر ریسک و ایمن را بشناسید

اکثر مکمل های موجود در بازار، دارای مواد تشکیل دهنده فعالی هستند که حتی پس از آزمایش بر روی حیوانات با استفاده از فناوری شنوایی گوش، دارای اثری به سزا می باشند. بنابراین این مسئله بسیار حائز اهمیت است که هنگام استفاده از یک محصول، به خصوص محصولات جدید، از عوارض جانبی آن به خوبی آگاه باشید. در اکثر موارد، این مکمل ها دارای اثرات جانبی معکوس خواهند بود چنانچه بجای داروهای درمانی تجویز شده مصرف گردند.

برخی از آنها نیز ممکن است با داروهای تجویزی خاصی تداخل اثر داشته که به شیوه های خاص احتمالا باعث بروز مشکل می شوند. بطور مثال، ویتامین K ممکن است کومادین خون که نوعی نیتروژن است و از لخته شدن خون جلوگیری می کند را کاهش دهد و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E ممکن است اثر بخشی شیمی درمانی سرطان را کاهش دهد.

به یاد داشته باشید، برخی مواد تشکیل دهنده مکمل های غذایی، ممکن است در غذاهای مختلف مانند غلات صبحانه هم یافت شوند. این بدان معنی است که  ممکن است بیش از حد نیازتان در حال دریافت آن ماده باشید، که هر بیشتری لزوما به معنای بهتر بودن نیست. مصرف بیش از حد یک ماده ممکن است خطر عوارض جانبی حاصل از آن را افزایش دهد.

مکمل های بدنسازی
مکمل های بدنسازی
  • اثر بخشی مکمل ها

چنانچه مصرف مواد غذایی مغذی به میزان نیاز و ظرفیت بدنتان نباشد، مصرف برخی مکمل ها می تواند در تأمین این نیازها کمک کننده باشد.

با این حال، شما نباید غذا را با مکمل جایگزین نمایید. در این راستا، منابع اینترنتی خوبی وجود دارد که میتواند در مصرف مواد مورد نیازتان در روز کمک کننده بوده و اگر طبق دستورالعمل های آن پیش بروید، میتوانید نیاز بدنتان را در این رابطه مرتفع سازید.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از این مکمل ها به بهبود سلامت شما کمک کرده و برخی دیگر به کنترل بیماری ها کمک خواهند کرد. به طور مثال، ویتامین D و کلسیم در حفظ سلامت استخوان ها و کاهش زیانهای استخوانی کمکی حیاتی کرده و یا اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش خواهند بود.

مصرف بی رویه مکمل
مصرف بی رویه مکمل
  • با پزشک خود در ارتباط باشید

اینکه متخصص تغذیه یا پزشک خود را از مصرف مکمل های غذایی آگاه سازید، بسیار حائز اهمیت است. او نیز به شما کمک خواهد کرد که تعیین کنید کدام مکمل، بسته به وضعیت سلامتی شما، برای شما ارزش خواهد داشت. بنابراین همواره تمام مکمل های مصرفی تان را همانطور که داروهایتان را ثبت می کنید یادداشت نموده و نگه دارید. نگه داشتن نام آنها، میزان دوز مصرفی، تعداد دفعات مصرف و علت استفاده از آنها چیزی است که نیاز است کاملا بدانید و ثبت کنید و هربار که به پزشک می روید آن را به همراه داشته باشید.

 

مترجم : مریم قندی

منیع : www.positivemed.com

 

نوشته مکمل های غذایی کمک کننده هستند یا آسیب رسان؟ اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…