شما کجا و چگونه شخصیت خود را احساس کرده و فهمیده اید؟ بعضی آن را تفاوت بین یک آدم احساسی یا منطقی می‌دانند. این “شخصیت” بر زندگی و روابط شما تأثیر می‌گذارد. هنگامیکه شما معتقدید که نسبت به همسر یا همکارتان متفاوت فکر می‌کنید، متوجه خواهید شد که چرا گاهی اوقات مخالف بعضی چیزها می‌باشید. شما یاد خواهید گرفت که چطور با آنها برخورد کرده و آنها را درک کنید.

  • در اینجا، چند راه کمک به تصمیم گیری شما آورده شده است:

آیا شما پیرو احساس و دل خود هستید؟ یک شخص احساسی، احساسات و غرایز احساسی را ارزش می‌بخشد. این فرد طبق آنچه حس می‌کند تصمیم می‌گیرد و نسبت به احساسات دیگران حساس بوده و فردی اجتماعی و مردم گرا می‌باشد. این نوع شخصیت از فعالیت‌های گروهی لذت برده و هارمونی و هماهنگی را دوست می‌دارد. فرد احساسی به لحاظ منطقی می‌تواند غیر قابل اعتماد باشد، تا زمانیکه شما قاعده‌ها و احساسات قلبی او را بتوانید درک کنید.

آیا شما لیستی از جوانب مثبت و منفی را برای تصمیم گیری در نظر می‌گیرید؟

اگر چنین است، شما در زمره افراد منطقی قرار می‌گیرید. شما همیشه راهی منطقی را برای انجام کاری یا گرفتن تصمیمی انتخاب می‌کنید و هیچ احساسی نسبت به آن قضیه پیدا نمی‌کنید. هنگامیکه تصمیم خود را در مورد چیزی گرفتید، سراغ مسئله بعدی می‌روید. شما فرد گرا بودن را بیشتر از عضو بودن در یک گروه ترجیح می‌دهید و تمایل دارید که یا سفید یا سیاه تصمیم گرفته و فکر کنید و قوانین واضح و آشکار را دوست دارید.

یا، مانند بسیاری از ما بستگی به شرایط دارد؟ اکثر ما بین دو انتهای این ماجرا قرار داریم. ما بعضی تصمیماتمان را بسته به احساساتمان و برخی دیگر را بر حسب عقل و منطق خود می‌گیریم. مغز ما بطور طبیعی دارای دو بخش عقل و احساس می‌باشد و دو طرف همواره با هم در حال رقابت می‌باشند.

این نکته را در نظر بگیرید، احساسات قوی (خشم، ترس، اضطراب و عشق) یا اطلاعات زیادی، می‌تواند منطق و عقل را برانگیخته کند. این رفتار مردم را هنگام آتش گرفتن ساختمانی که عزیزانشان درون آن هستند و آنها با وجود خطر باز هم به آنجا هجوم می‌برند، توجیه می‌کند! آن دلیل اینکه مردم افسرده یا مضطرب با گرفتن تصمیمات منطقی مشکل دارند را توجیه می‌کند.

احساسی یا منطقی :

چنانچه شما تشخیص دهید که فردی احساسی یا منطقی است، بهتر می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. برای کمک به یک فرد عاطفی و تصمیم گیری او، می‌بایست احساسات او را بشناسید و با او همدردی کنید. به آرامی منطقی‌تر خواهد شد اگر صبر داشته باشید! این کار به آنها زمان برای فکر کردن و آرامش می‌دهد. اینکه چطور با آنها ارتباط برقرار کنید به اهمیت آنچه است که به آنها می‌گویید.

برای تغییر به یک فرد منطقی می‌بایست به آرامی، با منطق و تفکر انتقادی مواجه شد. یک فرد منطقی بدون احساسات نیست، بلکه احساسات را بعنوان اطلاعات اضافی تلقی می‌کند و آن نگرانی‌های عاطفی می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای برای آنها باشد.

در سوی دیگر، برای اینکه کسی را از فکر کردن و تفکر زیاد وا داشت می‌بایست احساسات او را برانگیخته کرد!

فروشندگان می‌دانند که اگر مشتریان خود را هیجان زده و مشتاق به چیزی کنند، میل به خرید در آنها افزایش خواهد یافت. حالا هر چه می‌خواهد باشد. فقط کافیست که آن میل به خرید در آنها برانگیخته شود.

عقل و احساس
عقل و احساس

نتیجه گیری :

قضاوت یک فرد احساسی یا منطقی درست و منصفانه نمی‌تواند باشد. هیچکدام از هم برتری یا پیشی ندارند. هر دو بعد از ابعاد انسانی می‌باشد که هر انسانی به آنها احتیاج دارد و وابسته است و هر کدام در جای خود ارزشمند و قابل تقدیر است و در واقع مکمل هم می‌باشند.

اگر شما خود را بهتر دریابید، از عهده مسائل بهتر برآمده و تصمیمات بهتری در زندگی خواهید گرفت شما خواهید دریافت که چرا بعضی مشاغل خاص نیاز شما را برآورده نخواهد کرد و شرایطی را که شما را آشفته و نگران می‌سازد را بهتر خواهید شناخت و بنابراین از اتخاذ تصمیمات عجولانه دوری خواهید کرد.

شما قادر خواهید بود امور عاطفی را که مانع تفکر منطقی و عقلانی شماست بشناسید و یاد خواهید گرفت که چطور دیگران را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

مترجم : مریم قندی

منبع : www.positivemed.com

استفاده از مطالب این سایت با ذکر نام و لینک سایت نوین زی بلامانع است.

نوشته احساسی یا منطقی ؟ تفاوت در چیست؟ اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…