بی خوابی، پریشانی، قرص خواب آور …. همه و همه واژه های آشنایی هستند که بسیاری افراد هر شب با آن سر و کله میزنند. آیا شما نیز قربانی بی‌خوابی هستید و دائم در تلاشید خود را بخوابانید؟ غلت زدن و پیچ و تاب خوردن بیقرارانه در رختخواب از علائم شایع بیخوابی بوده که می‌تواند بر سلامت جسم و روح شما اثر گذاشته و فعالیت‌های روزمره شما را مختل کند. دلایل اساسی متعددی می‌تواند بر حالت بیخوابی شما دخیل بوده که شما می‌توانید در وهله اول اقدام به شناسایی آنها و سپس درمان آن کنید.

اغلب افراد تمایل به مصرف داروهایی خواب آور در کوتاه مدت از خود نشان می‌دهند اما به مرور زمان متوجه می‌شوند که این داروها می‌توانند آرامش روحی و روانی آنها را در بلند مدت مختل کرده و از بین ببرند. همیشه سعی کنید روشی را برای یافتن راههای بهتر خوابیدن و به خواب رفتن پیدا کنید، بدون اینکه هیچ داروی خواب آوری را بخواهید امتحان کنید.

  • قرص خواب آور ! بله یا خیر؟

به نظر می‌رسد قرص خواب آور می‌تواند بطور جدی در صورتیکه از خواب محروم هستید و مشکل جدی در این رابطه دارید، کمک کننده و نجات دهنده باشد. با حلقه‌های تیره دور چشمانتان و بی‌خوابیهای دائم شما نیاز به خوابی درست برای رهایی از خستگی، کندی ذهن و داشتن افکاری واضح و روشن و تفکر درباره درمان این معضل در درازمدت خواهید داشت. هنگامیکه از استراحت و خواب لازم نا امید می‌شوید، بدنبال راهی برای علاج فوری بوده و بنابراین به سرعت به طرف کمد داروهایتان می‌روید.

مصرف قرص خواب
مصرف قرص خواب

چنانچه از این موضوع رنج می‌برید ابتدا از خود بپرسید: آیا شما مشکل خواب دارید؟ و یا اینکه صرفا بدلیل اینکه در یک فشار ناخواسته از جوانب مختلف زندگی هستید، دچار این مشکل شدید؟

اگر مثلا یکبار نتوانستید بخوابید این مشکل حادی نمی‌باشد که سراغ درمان‌های خاصی بروید، اما اگر همچنان به مصرف قرص خواب آور ادامه دهید تا بتوانید بخوابید، بطور جدی باید این مشکل را بررسی کنید.

عدم توانایی به خواب رفتن در ساعت‌های شب و نیمه شب بدلیل استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیک قابل درک بوده، اما می‌تواند دارای دلیل روانشناختی عمیق‌تری باشد که خواب شما را دچار اختلال می‌کند.

  • قرص‌های خواب درمان نهایی نمی‌باشند:

هر دلیلی که ممکن است در پشت مسئله بی‌خوابی شما نهفته باشد، شما باید بدانید که نمی‌توان تنها با یک قرص خواب کامل درمان شد. بطور مثال، پدر بزرگ یا مادربزرگتان را در نظر بگیرید که قادر به خواب شبانه نیستند. شما قطعا نمی‌توانید تنها با دادن یک قرص خواب مشکل آنها را حل کنید. شاید آنها بواقع نیاز به یک همراهی و یا سرگرمی در این رابطه دارند و احساس تنهایی می‌کنند و شما می‌توانید با برطرف کردن این مشکل، مسئله بی‌‌‌خوابی آنها را بطور کامل حل کنید.

همچنین، افراد در تمام سنین می‌بایست از اهمیت خواب مطلع بوده و جوانب مثبت و منفی اعتیاد به قرص‌های خواب ‌آور را در نظر بگیرند. این قرص‌ها بطور قطع و یا کامل برای سلامت شما مهلک و مرگبار نیست و مسلما در مواقع ضرورت و یا در سفر و مواقع فرار از درد می‌تواند استفاده شود، اما توصیه می‌شود که حداقل استفاده از آنها را برای جلوگیری از اعتیاد و وابستگی دائم بهشان داشته باشید.

نظر سنجی و گزارشات مصرف کنندگان در این رابطه نشان داده است که نیمی از افرادیکه مسائل جدی در رابطه با مصرف داروهای خواب آور بطور خطرناکی دارند، این داروها را بطور طولانی مدت و منظم مصرف کرده‌اند.

عوارض قرص های خواب آور
عوارض قرص های خواب آور
  • شرایط پزشکی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مورد تجویز داروهای خواب آور:

اولویت و ترجیح پزشک اغلب قابل توجه بوده و به روشن نمودن تأثیرات منفی احتمالی قرص‌های خواب آور کمک می‌کند. گزارشات علمی زیادی در این رابطه و اینکه شما نباید قرص‌های خواب آور مصرف کنید آورده شده است.

دلایل خاصی که ممکن است شما را از روی آوردن به قرص‌های خواب آور منع کند شامل:

  • در اثر این داروها، در روز بعد احساس خستگی، خواب آلودگی، رخوت و بی حالی وعدم تمرکز می‌شوید.
  • ضعف و سستی در این رابطه منجر به ارتکاب اشتباهات و خطاهایی از جانب شما می‌شود.
  • افرادیکه وابستگی به این داروها پیدا می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقلی و اختلالات شناختی هستند، چرا که این داروها حس‌ها را از بین می‌برد.
  • هر شب هنگامیکه یک قرص خواب مصرف می‌کنید، بدن شما به آن یک حس رضایتمندی خاصی پیدا می‌کند که هر زمان متوقف شود روی شما تأثیرات ناگواری خواهد گذاشت و برای پیدا کردن این حس مجبور به مصرف دوز بالاتری از دارو می‌باشید تا مشکل خود را بتوانید حل کنید.
  • اعتیاد به این داروها می‌تواند منجر به گوشه گیری شود.
  • چنانچه از مشکل بی‌ خوابی رنج می‌برید با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

مترجم : مریم قندی

منبع : www.positivemed.com

نوشته آیا باید قرص خواب آور مصرف کنید؟ اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…