داروی سم بوتولنیوم که به طور معمول بعنوان بوتاکس شناخته می‌شود، برای درمان اختلالات متعددی همچون اختلالات چشمی، باز و بسته کردن غیر ارادی چشم، اسپاسم‌های عضلانی، اختلالات حرکتی و از نظر زیبایی برای کاهش چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته مصرف آن در میان افراد مسن و سالخورده شایع بود. اما در نسل جدید شاهد روند رو به رشد مصرف آن در سنین جوانتر هستیم. در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رشد ۴۱% مصرف بوتاکس در نسل جدید را شاهد بوده‌ایم که این رقم تا سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰% مجددا افزایش یافت.گفتنی است ۴۵۳۲۸۱ نفر از این تعداد را مردان تشکیل می‌دادند. طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا حدود ۱۵% از بیماران از رنج سنی ۱۹ تا ۳۴ سال بودند.

بوتاکس آقایان

در طی مصاحبه‌ای با “سوفیا لایف ورد پایک” متخصص جراح پلاستیک و زیبایی صورت در بخش گوش و حلق و بینی دانشگاه پزشکی ” Minnesota” اظهار داشت که بیماران خواستار چهره طبیعی خود نمی‌باشند. بیماران همیشه به خطوطی که از بالا رفتن ابرو به وجود می‌آیند اشاره کرده و خواستار از بین بردن این خطوط هستند. “لایف ورد پایک” بیان داشت که روند رو به رشد این درمان در میان نسل ها، با افزایش دسترسی و پذیرش آن توسط عموم جامعه آسان شده است.

عملکرد بوتاکس :

این دارو حاوی پروتئینی است که توسط باکتری نوروتوکسین تولید شده و کلستریدیوم بوتولینوم نام دارد. این پروتئین ماهیچه‌های متعددی را که باعث چروک‌های صورت می‌شود ، آزاد و شل می‌کند. شیوه تزریق‌ ساده، سریع و با حداقل اندازه می‌باشد که نتایج سریع و قابل مشاهده‌ای به همراه دارد. نتایج آن را می‌توان سه روز پس از تزریق مشاهده نمود. به این ترتیب عضلات نمی‌توانند منقبض شوند و در نتیجه ظاهری جوان را ایجاد می‌کنند که می‌تواند بین ۶ تا ۸ ماه دوام داشته باشد. البته این زمان از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت است. بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر ، این درمان را دو تا سه بار در سال انجام دهید.

دارو در دوزهای کم تزریق می‌شود. غلظت‌های بالا برای افراد مسموم کننده می‌باشد. برای انقباض عضله ،رشته‌های عصبی، استیل کولین را که یک انتقال دهنده عصبی در سیناپس ، جایی که انتهای عصب است، آزاد می‌کنند. استیل کولین به گیرنده‌های سلولی عضله متصل شده که نهایتا منجر به انقباض عضله می‌شود. این دارو آزادسازی استیل کولین را در حرکت‌های عضلانی مسدود کرده و مانع انقباض آنها می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه چین و چروکی شکل نگرفته و باعث می‌شود پوست، ظاهری جوان به خود گیرد.

روند درمان :

درمان با استفاده از یک روش ساده انجام می‌شود. پودر در یک نوع نمک معمولا سدیم کلرید رقیق شده و به طور مستقیم درون بافت عضله تزریق می‌شود. برای کاهش درد و ناراحتی نمک حفظ شده و بسته‌های یخ استفاده می‌شود نه کرمهای موضعی بی حس کننده. توصیه می‌شود بیمار هر چند ساعت پس از درمان ، عضلات ناحیه درمان را حرکت داده ، تا بازدهی افزایش یابد.

بوتاکس خانم ها

 نتایج :

این فرایند حدود ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول میکشد تا کامل شود که بطور مستقیم با زمان مورد نظر برای اینکه نتایج مشاهده شود، مناسب می‌باشد. با این حال ، در برخی موارد برای اینکه نتایج نشان داده شوند، پنج روز زمان لازم است.این دارو نباید در مادران باردار، بیماران مبتلا به ضعف عضلانی (myasthenia gravis) و یا افرادیکه مستعد واکنشهای آلرژیک هستند، استفاده گردد.

هزینه‌های یک تزریق معمولا بسته به ناحیه تحت درمان و قدرت ماهیچه‌ای که معمولا در مردان بیشتر است و همچنین بسته به کلینیک منتخب ، متفاوت است.

با این وجود ، برخی از عوارض مانند تورم خفیف ، قرمزی ، افتادگی پلک‌ها ، افتادگی پیشانی در برخی افراد دیده شده و یا حالت تهوع ، خشکی دهان ، بثورات و سردرد نیز در برخی دیگر دیده شده است.

علیرغم اینکه این درمان روشی آسان می‌باشد، رژیم غذایی و ورزش نیز در این بین نقشی مهم را در مراقبت از پوست ایفا میکند.

شیوه‌های نوین درمانی بطور کل در جامعه مورد استفبال قرار نگرفته اما در میان افراد جوان و در سنین پایین تر تمرکز بیشتری بر روی پوست وجود دارد.

نوشته روند رو به رشد بوتاکس در میان نسل جدید: اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…