آیا میدانید پوست شما بزرگترین عضو بدنتان است؟ سلامت پوست شما اغلب به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن اشاره دارد. به آنچه بدنتان می گوید آگاه شده و آن را جدی بگیرید. آیا شما دارای پوست خشکی می باشید؟ و یا دارای چروک پوستی هستید؟ بدنتان احتمالا دچار کمبود برخی از ویتامین هاست تا حالت درخشانی و شفافیت خود را دوباره بازیابد. شما فکر می کنید که با خوردن آب و غذای کافی پوستتان تغذیه شده و در همین حد کافی می باشد، در حالیکه  ممکن است ویتامین های لازم برای پوست و آنچه که مورد نیاز بدنتان است، کم داشته و یا نداشته باشید. اگرچه می توانید این ویتامینها را از طریق مکمل های مختلف دریافت کنید، ولی بدن شما تنها قدری را دریافت و جذب می نماید.

به گفته محققین بهتراست معمولا با مصرف غذاهایی که نیاز بدن را برطرف می سازند، این کار را انجام داد. معمولا فرم و شکل غذا بهترین فرصت را برای برطرف این نیازها فراهم می آورد. این پنج ویتامین ضروری برای بدن و تمامی منابع غذایی آن به تغذیه پوست شما و داشتن احساسی خوب دراین رابطه کمک خواهد کرد.

مکمل های غذایی
مکمل های غذایی

ویتامین های لازم برای پوست :

–  ویتامین A :

ویتامین A ، که معمولا بعنوان بتاکاروتن نیز شناخته می شود، از جمله ویتامین های لازم برای پوست و عالی برای مبارزه با چین و چروک های پوستی می باشد. این ویتامین در کاهش چین و چروک ها و از بین رفتن لکه ها و کک و مک ها و صاف نمودن زبری پوست میتواند بسیار کمک کننده باشد. ویتامین A را در محصولات آرایشی بهداشتی و داروهای تجویزی و کرم های شب میتوان یافت. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی بوده که بدین معناست که لازم است با منابع چربی برای جذب بهتر مصرف شود. مواد غذایی غنی از ویتامین A شامل غذاهای نارنجی و زرد رنگ مانند هویج، گرمک، فلفل دلمه ای های رنگی و کدو حلوایی میباشد. دیگر منابع شامل سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و میوه های گرمسیری می باشند.

–  ویتامین B :

ویتامین B قرمزی پوست را کاسته و بعلاوه پوست شما را همیشه سالم و سلامت نگه می دارد. ویتامین B برای حفظ لایه خارجی پوست به بهترین شکل، بسیار مؤثر است. هنگام مصرف، پوست قادر به حفظ رطوبت و از بین بردن رادیکال های آزاد خواهد بود. ویتامین B در بسیاری از کرم های آرایشی بهداشتی، لوسیون ها و سرم ها یافت می شود. همچنین مکملی به نام نیاسین آمید مکملی فوق العاده است که برای گرفتن نتیجه بهتر باید در صبح و عصر  مصرف شود. غذاهای غنی از ویتامین B شامل گوشت خوک، ماهی قزل آلا، پسته و بلغور جو دو سر می باشند.

–  ویتامین C :

ویتامین C بعنوان یک ضد سرطان جامع و کلی شناخته شده است، که در ترمیم آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد نقش بسزایی داشته و همیشه کلاژن سازی را بهبود می بخشد. این ویتامین فوق العاده تغییری بزرگ را در دنیای مراقبت از پوست ایجاد کرده است و دربسیاری از غذاهای روزانه ای که مصرف می کنید یافت میشود. مواد غذایی غنی از ویتامین C شامل پرتقال، کیوی، فلقل دلمه ای، بروکلی و سیر میباشد. ویتامین C نه تنها ویتامین فوق العاده ای برای پوست میباشد، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز می شود.

ویتامین های مفید برای پوست
ویتامین های مفید برای پوست

–  ویتامین E :

ویتامین E برای حفظ رطوبت پوست فوق العاده است و از ویتامین های لازم برای پوست به شمار می رود. این ویتامین قدرتمند برای مبارزه با خشکی پوست و دفاع در برابر اشعه های مضر UV، ویتامینی شناخته شده می باشد. همچنین این ویتامین بعنوان ویتامینی محافظ بوده و آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد را از بین میبرد. ویتامین E در بسیاری از روغن ها و کرم ها یافت میشود، و خبر خوب آنکه در بسیاری از غذاهای خوشمزه نیز موجود است. غذاهایی که حاوی روغن زیتون، روغن نارگیل، بادام و آووکادو و اسفناج می باشند، غنی از ویتامین E هستند.

–  ویتامین K :

ویتامین K بعلت توانایی آن در کاهش حلقه های تیره و لکه های تیره پوستی شناخته شده است. این ویتامین برای کسانی که بدنبال چشمانی با ظاهری درخشان و جوان می باشند، بهترین ویتامین است.

همچنین این ویتامین برای کمک به لخته شدن خون و انعقاد خون بسیار مفید است که بدین ترتیب به کاهش بروز مویرگ های ظاهر شده در نواحی حساس مانند زیر چشم ها کمک می کند. بنابراین شما می توانید خطوط چروک خود را در اطراف چشم و بینی به کمک این ویتامین مهم کاهش دهید.

کاهش چین و چروک چشم
کاهش چین و چروک چشم

این ویتامین که از ویتامین های لازم برای پوست است، در بسیاری از کرم های پوستی یافت می شود، اما در منابع طبیعی نیز بسیار متداول و رایج است. غذاهایی که دارای ویتامین K میباشند، عبارت اند از سبزیجات، برگ سبز تیره، بروکلی، آووکادو، انگور سبز و کنگر فرنگی.

اگر شما بخواهید پوست خود را سلامت نگه دارید و یا اندام خود را حفظ کنید، بایستی مصرف غذاهای مغذی و غنی از ویتامین را افزایش داده و فراهم آوردن این ویتامین ها را جدی بشمارید تا بتوانید حس خوبی را برای خود به ارمغان آورید.

به یاد داشته باشید که تغذیه و انتخاب یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد مغذی و میوه های تازه و سبزیجات را سرلوح خود قرار داده و با رعایت این نکات، سلامتی خود را برای یک عمر تضمین نمایید.

مترجم : مریم قندی

منبع : www.positivemed.com

نوشته ۵ ویتامین لازم برای داشتن پوستی درخشان اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…