برای کارآفرینان پرمشغله هیچ‌چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که با وجود وقت کافی و شرایط مناسب برای کارکردن، نتوانند بر کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند. این حالت برای افراد بسیاری ایجاد می‌شود. تحقیقات یک محقق کانادایی به نام جاناتان اسکولر نشان داده است که حتی در کارهای ساده‌ای مثل مطالعه‌کردن،‌ ذهن افراد در ۱۵ تا ۲۰ درصد مواقع سرگردان و منحرف می‌شود.

اما دانستن اینکه بسیاری از افراد حرفه‌ای و کارآفرینان با چنین مشکلی مواجه هستند،‌ مشکل شما را برطرف نمی‌کند. اگر می‌خواهید قدرت تمرکز خودتان را تقویت کنید و حواس‌پرتی‌های خود را کاهش بدهید، باید ریشه و دلیل اصلی این اِشکال را پیدا کنید.

اگر برای کارکردن به تمرکز بالا نیاز دارید و فقدان آن به یکی از نگرانی‌های شما تبدیل شده است، دلیل آن احتمالا یک یا چند مورد از موارد زیر است:

۱. محرومیت از خواب

محرومیت از خواب یا کمبود آن، تمرکز کردن را برای شما دشوارتر می‌کند.

محرومیت از خواب یا کمبود آن، تمرکزکردن را برای شما دشوارتر می‌کند. انسان‌ها به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛ اما چنین چیزی برای افراد پرمشغله به‌سختی امکان‌پذیر است. درنتیجه بسیاری از آنان با کمبود خواب مزمن روبه‌رو می‌شوند که درنهایت باعث می‌شود نتوانند روی کاری که در دست دارند، به‌طور کامل متمرکز شوند.

اخیرا در انجمن علوم اعصاب‌شناختی مطالعه‌ای در زمینه‌ی توجه انتخابی یا توانایی تمرکز روی یک منبع اطلاعاتی و نادیده‌گرفتن منابع دیگر انجام شده است. برای درک بهتر موضوع توجه انتخابی به مثال ساده‌‌ای اشاره می‌کنیم. تصور کنید در یک مهمانی حضور دارید و با یکی از افراد حاضر در مهمانی گفت‌وگو می‌کنید؛ در عین حال صدای مکالمه‌ی افرادی را که در نزدیکی شما هستند نیز می‌شنوید. توجه انتخابی به توانایی شما در تمرکز روی مکالمه‌ای که دارید (با وجود اینکه صدای مکالمه‌ی دیگران را نیز می‌شنوید) گفته می‌شود. در این بررسی مشخص شد کسانی که دچار محرومیت از خواب هستند،‌ نمی‌توانند بین دو منبع مختلف تمایز قائل شوند. برای برطرف‌کردن این مشکل باید برنامه‌ی خواب خود را اولویت‌بندی کنید و تا جایی که می‌توانید خواب کامل شبانه را از خودتان دریغ نکنید.

۲. حواس‌پرت‌کن‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که تمرکزکردن را دشوارتر می‌کند،‌ تعداد زیاد حواس‌پرت‌کن‌هایی است که اطراف ما وجود دارند. حتی بااستعدادترین افراد حرفه‌ای نیز گاهی با این مشکل روبه‌رو می‌شوند و تمرکز خود را از دست می‌دهند. نظرسنجی انجام‌شده در سایت Salary.com نشان داده که ۸۹ درصد از کارمندان در طی روز کاری، گاهی اوقات زمان را هدر می‌دهند. مواردی که بیشتر از همه باعث حواس‌پرتی می‌شوند عبارتند از: گفت‌وگوهای تلفنی یا پیامک‌دادن، غیبت ‌کردن، وب‌گردی و شبکه‌های اجتماعی.

برای حذف این حواس‌پرتی‌ها می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که وب‌سایت‌های متفرقه را مسدود می‌کند یا اینکه گوشی همراه خود را خاموش کنید.

۳. فقدان اولویت‌بندی

گاهی اوقات نمی‌توانید تمرکز کنید، چون دقیقا نمی‌دانید روی چه کاری باید متمرکز شوید.

در برخی مواقع فقدان اولویت‌بندی کارها باعث عدم تمرکز می‌شود. گاهی اوقات نمی‌توانید تمرکز کنید چون دقیقا نمی‌دانید روی چه کاری باید متمرکز شوید. کارآفرینان معمولا وظایف زیادی به‌عهده دارند؛ اگر شما هم یکی از آنها هستید و نمی‌دانید دقیقا چه کاری را باید پس از کار قبلی انجام بدهید، احتمالا بدون درنظرداشتن اولویت کارها آنها را به‌دست می‌گیرید و نیمه‌کاره رها می‌کنید؛ به‌این‌ترتیب تنها نیمی از توجه و تمرکز خود را برای آنها صرف می‌کنید.

اگر اغلب با چنین مشکلی روبه‌رو هستید، به سبک کارآمدتری برای اولویت‌بندی وظایف‌تان نیاز دارید.

۴. استرس

به گفته‌ی دکتر جان کابات زین از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ماساچوست، استرس و تمرکز وابستگی متقابل دارند. زمانی که چندین کار را همزمان انجام می‌دهیم و روی چندین کار متمرکز می‌شویم، استرس بیشتری را تجربه می‌کنیم و هرقدر سطح استرس بالاتر باشد، تمرکزکردن نیز دشوارتر می‌شود. برای تمرکز بهتر می‌توانید راهکارهایی مثل انجام تمرینات ذهنی و تمدد اعصاب را امتحان کنید.

۵. فاکتورهای سبک زندگی

عوامل یا فاکتورهای سبک زندگی از دیگر مواردی است که بر توانایی تمرکز کردن تاثیر دارد.

عوامل یا فاکتورهای سبک زندگی از دیگر مواردی است که بر توانایی تمرکزکردن مؤثر است. تغذیه‌ی سالم، وعده‌های غذایی متعادل با ترکیبی از کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و چربی‌های سالم و همچنین ورزش‌ روزانه در بهبود تمرکز مؤثر است و حتی بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد.

اگر ورزش را نادیده می‌گیرید و خودتان را با تنقلات و فست‌فود سیر می‌کنید، باید بدانید که انرژی لازم برای تمرکزکردن را نخواهید داشت.

۶. محیط بی‌نظم

محیط کار بی‌نظم از دیگر مواردی است که توانایی تمرکز را کاهش می‌دهد. اگر هربار که خودتان را برای کار و تمرکز روی آن آماده می‌کنید، یکی از کارمندان وارد دفتر شما شود و از شما سؤال بپرسد، هرگز نمی‌توانید کاملا روی کارتان متمرکز شوید و تمام توجه خود را وقف آن کنید.

برای کنترل این وضعیت باید استانداردهای ارتباطی محکم‌تری تعیین و محیط کار خود را سازمان‌دهی کنید.

۷. ADHD یا اختلال کم‌توجهی-‌بیش‌فعالی

اگر هیچکدام از موارد بالا نمی‌تواند فقدان تمرکز شما را توجیه کند، پس احتمالا با مشکل ADHD یا اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه مواجه هستید.

اگر هیچ‌کدام از موارد بالا نمی‌تواند فقدان تمرکز شما را توجیه کند، پس احتمالا با مشکل ADHD یا اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی مواجهید. نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان و ۴ درصد از بزرگسالان با این اختلال روبه‌رو هستند. بااین‌حال، مشکل کمتر از ۲۰ درصد بزرگسالانِ مبتلا به ADHD، تشخیص داده یا درمان شده است.

اگر به‌طور مداوم بی‌نظم هستید، تمرکز ندارید و بی‌قرارید، پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.

کدام‌یک از موارد بالا در توانایی تمرکز شما اختلال ایجاد می‌کند؟ اگر در بیشتر مواقع با این مشکل مواجه هستید، احتمالا بیش از یک مورد از موارد بالا را تجربه کرده‌اید. خوشبختانه تمامی اشکالاتی که به آنها اشاره کردیم، راه‌حل خاص خود را دارند یا حداقل اینکه می‌توان تأثیر آنها را کاهش داد.

هرقدر درک شما از تعامل و همکاری ذهن، ‌بدن و محیط اطراف بالاتر باشد، کنترل بیشتری خواهید داشت و تمرکز شما روی کارهای روزانه بیشتر خواهد شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در موفقیت شغلی و تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…