با جست‌وجو در اینترنت به‌راحتی می‌توانید مقالات فراوانی در مورد موضوعاتی مانند چگونگی کمک به افزایش درآمد و رشد مالی شوهران‌تان پیدا کنید. متأسفانه معمولا استقلال مالی زنان نادیده گرفته می‌شود و توجه چندانی به این مسئله نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را ترغیب کنیم که توجه بیشتری به خودتان داشته باشید و در مدیریت مالی شخصی خود دقیق‌تر باشید. در ادامه فهرستی از رایج‌ترین اشتباهاتی را بیان می‌کنیم که بسیاری از زنان با انجام آنها خود را درمعرض فقر و مشکلات مالی قرار می‌دهند.

اشتباه شماره ۱: چشم‌های باز کاملا بسته

زنان سخت تلاش می‌کنند تا مخارج خود را کنترل کنند. آنها پول خردی را که در سوپرمارکت‌ها می‌گیرند می‌شمارند، هزینه‌های روزمره را یادداشت می‌کنند و حتی همسر خود را سرزنش می‌کنند که چرا به‌اندازه‌ی آنها در کنترل مخارج دقت و سختگیری نمی‌کند. مصمم‌بودن هر زن برای کنترل هزینه‌های خود قابل‌ستایش است، ولی باید توزیع عاقلانه‌ی درآمد را نیز درنظر بگیرید. بهتر است که ۱۰٪ از حقوق ماهیانه‌ی خود را مستقیما به حسابی بانکی واریز کنید و مابقی آن را طبق برنامه‌ی ماهیانه‌تان خرج کنید. با این کار، درطول ماه با کمبود پول مواجه نخواهید شد و پس‌اندازهای شما نیز دست‌نخورده باقی‌ خواهد ماند.

اشتباه شماره ۲: توهم ثروت

کنترل کردن هزینه ها و مخارج

همه‌ی خانم‌ها بسیاری از راه‌های پس انداز پول را بلد هستند. ولی شما نمی‌توانید هزینه‌های خود را بیش‌ازحد کاهش دهید. اگر کالاهای ارزانی بخرید، پس از مدتی مجبور خواهید شد که آنها را تعمیر یا جایگزین کنید و هزینه‌های جدیدی برای شما ایجاد می‌شود. به‌طورکلی، سخت‌گیری و حساب‌و‌کتاب دقیق راه خوبی برای گذران زندگی از یک حقوق به حقوق بعدی است ولی بدون شک این روش، استراتژی بلندمدتی برای مدیریت پول و بودجه شما نیست. اگر فرد مجبور باشد که همیشه در مخارج خود صرفه‌جویی کند و همیشه محدود باشد، سرانجام از پا خواهد افتاد و هرگز نمی‌تواند از این محدودیت‌ها و مرزها رهایی پبدا کند. پس برای رهایی از کمبود مالی بهتر است که علاوه‌بر مدیریت هزینه‌ها، به‌دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد بیشتر باشید.

اشتباه شماره ۳: «همه‌ی چیزهایی که مال من است به تو تعلق دارد»

داشتن یک حساب پس‌انداز خانوادگی در بانک و همسری که برای هزینه‌های روزمره به شما پول می‌دهد و تقریبا تمام دارایی‌ها نیز به نام اوست، راه‌حل بسیار ساده‌ای است. اگر زندگی شما به این صورت است، همه‌ی نشانه‌ها به وجود وابستگی مالی در خانواده‌ی شما اشاره دارد. در این مورد می‌توانید چیزهای زیادی از همسر خود یاد بگیرید. شما باید حساب پس‌انداز شخصی خود را داشته باشید و در این مورد قاطع باشید. بودجه‌ی خانوادگی ایده‌ی بسیار خوبی است، ولی نباید موجب بی‌توجهی به علایق و منافع شخصی شما شود.

اشتباه شماره ۴: ازخودگذشتگی همیشگی

جامعه‌شناسان بریتانیایی در پژوهشی دریافتند که زنان مجرد وضعیت مالی بهتری نسبت به زنان متأهل دارند؛ حتی زمانی‌که درآمد آنها یکسان است. درواقع زنان مجرد پس‌انداز و پول اضافه‌ی بیشتری دارند. این مسئله ناراحت‌کننده است، ولی حقیقت دارد. زنان متأهل همه‌چیز را برای خانه تهیه می‌کنند و حتی از خرید چیزهایی کوچک برای خودشان امتناع می‌کنند. ولی این حالت در میان مردان به‌اندازه‌ی زنان رایج نیست. مردان چه مجرد باشند و چه متأهل، همیشه مقداری پس‌انداز برای هزینه‌های شخصی خود دارند. زنان نیز باید یاد بگیرند که این‌گونه رفتار کنند.

اشتباه شماره ۵: موفق نبودن در رد کردن پیشنهادهای دیگران

احتمالا بارها پیش آمده است که همکاران‌تان از شما بخواهند مبلغی را برای مهمانی اداره بپردازید یا دوستان‌تان از شما دعوت کنند که یک شب با یکدیگر به مکانی بسیار فانتزی و زیبا بروید. پذیرش همیشگی این‌گونه دعوت‌ها تأثیر مخربی بر بودجه‌ی شما خواهد گذاشت. راه‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. می‌توانید دلایل و بهانه‌های خوبی بیاورید که شما را از پرداخت این مبالغ معاف کند. ولی توضیح مستقیم اینکه نمی‌توانید هزینه‌های اضافه‌ای را به بودجه‌ی خود تحمیل کنید، موجب نمی‌شود که در چشم دیگران بد به‌نظر برسید. البته می‌دانیم که حرف‌زدن در این مورد راحت‌تر از انجام آن است، ولی نپذیرفتن این‌گونه دعوت‌ها بهتر از این است که پول زیادی را فقط برای رضایت دیگران هزینه کنید. این قانون را همیشه به‌یاد داشته باشید که هزینه‌های غیرضروری و غیرقابل‌تحمل، راه رسیدن به فقر را کوتاه‌تر می‌کند.

اشتباه شماره ۶: خریدکردن بدون فکر

بسیاری از زنان شاغل وقتی از مسئله‌ای ناراحت هستند و احساس ناخوشایندی دارند، برای رهایی از این احساس به خرید می‌روند. ولی باید مراقب باشید، زیرا ممکن است که خریدکردن شما به اعتیاد تبدیل شود. البته اشکالی ندارد که این روش در رهایی از استرس به شما کمک کند و خود را با کالای جدیدی که مدت‌ها قصد خرید آن را داشته‌اید، خوشحال کنید. ولی بی‌هدف خریدن هر چیزی که می‌بینید، به‌نفع شما نیست. وقتی بدون فکر خرید می‌کنید، به‌راحتی در دام ترفندهای بازاریابی مانند انواع تخفیفات و فروش ویژه می‌افتید. با خرید کالاهای بی‌کیفیت، ناچار خواهید شد که در آینده هزینه‌ی بیشتری را برای تعمیر و جایگزینی آنها بپردازید و این اصلا اتفاق خوشایندی نیست. پس عاقل باشید و هرگز بی‌هدف و بدون فکر خرید نکنید.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در پول و ثروت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…