برای درمان یبوست های گذرا که به علت بد غذایی، تغییرات آب و هوایی و غیره به وجود آمده اند می توان از غذاهای ملین و مسهل های طبیعی استفاده کرد.

غذاهای ملین برای درمان یبوست

جو دوسر:

هر صد گرم از این ماده غذایی دارای سی گرم فیبر است و به همین علت یک ماده غذایی ضد یبوست به شمار می رود. علاوه بر این در کاهش قند خون، کاهش کلسترول بالا و جلوگیری از سرطان هم مفید واقع می شود.

جو دوسر یک ماده غذایی ملین برای درمان یبوست زودگذر

دانه کتان:

دانه های کتان در خود موسیلاژ دارند که سبب دفع راحت می گردد. موسیلاژ ها در تماس با آب حجیم می شوند و حجم مدفوع را افزایش می دهند و باعث نرمی آن می گردند. در روز می توانید ده گرم از دانه های کتان برای درمان سریع یبوست استفاده کنید اما توجه به این نکته ضروری است که این دان ها برای افرادی که مشکل انسداد روده و سندروم روده تحریک پذیر دارند توصیه نمی شود.

درمان یبوست با دانه کتان

حبوبات:

روزانه پانزده تا بیست گرم از عدس، نخود، لوبیاهای خشک و باقالی برای درمان یبوست مصرف نمایید. این دسته از حبوبات جز غذاهای ملین به شمار رفته و در صد گرم این حبوبات، شش الی سیزده گرم فیبر موجود می باشد.

آشنایی با غذاهای ملین برای درمان یبوست

مغزها:

در روز یک مشت از مغز گردو، فندوق و بادام که در هر صد گرم آنها دو گرم فیبر وجود دارد، بخورید. اما به این مسئله توجه کنید که مصرف بیش از اندازه این میوه های خشک سبب بالا رفتن سریع وزن شما می شود.

غذاهای ملین در درمان یبوست

آلو خشک:

یکی از موثر ترین و مفید ترین غذاهای ملین برای درمان خانگی یبوست استفاده از آلوی خشک که سرشار از فیبرهای حلال و غیر حلال می باشد، است. خوب است بدانید که فیبر های حلال روده ها را نرم کرده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد و فیبرهای غیر حلال سبب دفع راحت مدفوع می شوند. در آلوی خشک دو ماده ملین بسیار موثر برای رفع یبوست وجود دارد و مصرف روزانه سه تا چهار عدد از این میوه به همه افراد الا آنهایی که دچار اسهال هستند، توصیه می گردد.

رفع یبوست با غذاهای ملین

درمان یبوست زود گذر با غذاهای ملین

پودر آرگار آرگار:

این پودر یک ماده گیاهی می باشد که از عصاره چند جلبک و خزه به دست آمده است و به این علت که در تماس با آب حجیم و ژله ای شده که سبب دفع راحت مدفوع می شود. از این پودر برای درمان یبوست های زودگذر به اندازه یک تا سه گرم در روز مصرف نمایید. به این شکل که یک گرم از این پودر را در آب جوش، چای یا جوشانده حل کرده و اجازه دهید دو دقیقه بماند و بعد آن را مصرف نمایید.

رژیم غذایی پودر آگار آگار برای درمان یبوست

سبزیجات سبز:

سبزیجات برگ سبز به ویژه کاهو و اسفناج حاوی فیبر فراوانی هستند که به دفع راحت تر غذا کمک می کنند. در هر صد گرم سبزیجات برگ سبز حدود سه تا نه گرم فیبر وجود دارد. تا می توانید در برنامه خود از سبزیجات تازه و سالاد های خام مصرف نمایید و چون کالری ندارند نگران اضافه وزن خود نباشید.

معرفی غذاهای ملین

میوه ها:

میوه ها را به شکل سالم و درسته مصرف کنید و از گرفتن آب آنها بپرهیزید. زیرا در آبگیری بیشتر فیبر موجود در میوه از بین رفته و دیگر جز غذاهای ملین به شمار نمی آید.

غذاهای مغید برای درمان یبوست

گیاه کنجاک:

این گیاه حاوی گلوکومانان است که می تواند در درمان یبوست بسیار موثر واقع شود. از این گیاه به منظور افزایش حجم مدفوع و دفع راحت آن، یک و نیم گرم به مدت سه هفته و سه بار در روز استفاده نمایید. کنجاک به شکل پودر و کپسول نیز به فروش می رسد.

گیاه کنجاک یک ماده غذایی ملین

توجه داشته باشید که استفاده از غذاهای چرب کار اشتباهی در درمان یبوست می باشد و این دسته از غذاها جز غذاهای ملین به شمار نمی آیند و استفاده از شیر و سایر مواد لبنی به علت داشتن لاکتوز در این زمینه مناسب نیستند و اگر دچار یبوست حاد و مزمن و شدید هستید، حتما برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

The post معرفی انواع غذاهای ملین برای درمان یبوست appeared first on آرگا.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…