بعضی وقت هام آدما تو مصرف چیزای خوب زیاده روی می کنن! مثلا اعتیاد به ورزش یکی از اوناست! ورزش برای همه خوبه. ورزش میتونه به کاهش وزن بیشتر، به دست آوردن عضله، افزایش انرژی، قدرت و انعطاف پذیری شما کمک کرده و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش بده و به بهبود خوابتون کمک کنه. در واقع ورزش میتونه یه دنیایی از فواید مختلف رو بهتون هدیه بده و این چیزیه که اکثر افراد آن را می دانند.

با این حال یک فرد زمانی می‌تونه از ورزش و مزایای آن بهره‌مند شه که آن را به میزان متعادل و کافی انجام بده. در حالی که به طور معمل، اکثر آدما تو زندگیشون از کمبود ورزش و تحرک دچار مشکل میشن، تعداد کمی هم وجود دارند که به نوعی اعتیاد به ورزش پیدا کرده و بیش از حد این کار و انجام میدن. شما هم ویژگی های زیر رو تو خودتون میبینین ؟

علائم اعتیاد به ورزش :

  • بعد از تمرین، به جای اینکه پر انرژی باشید، به شدت خسته اید.
  • به راحتی بیمار میشین و مدت زیادی طول می کشه تا بیماریتون بهبود پیدا کنه.
  • از بی خوابی رنج می برین و حتی اگه به میزان کافی بخوابید، باز هم احساس خستگی می کنید.
  • اعتماد به نفس و عزت نفستان به میزان ورزش کردنتون در روز بستگی داره.
  • چنانچه به خاطر دلایل غیر قابل پیش بینی، ( مثل بیماری، اضافه کاری ناگهانی، مهمانی های غیر منتظره و غیره) مجبور بشید ورزش و تمرینتون را کنسل کنید، به شدت احساس افسردگی و گناه می کنید.
  • تمریناتتون را به کار یا خانواده یا دورهمی های خانوادگی و دوستانه ترجیح داده و بر حسب برنامه تمرینی تون، سایر کارهاتون را تنظیم می کنید.
  • حتی موقع هایی که خیلی خسته و مریضید، باز هم خودتون را به تمرین و ورزش مجبور می کنید.

اگه جوابتون به اکثر سؤال های لیست بالا مثبته، زمان آن رسیده تا تجدید نظر در برنامه تمرینی تون کرده، رابطه تون رو با ورزش به سطح استاندارد رسونده و آن را کنترل کنید. در اینجا چند روش برای این کار وجود داره که در ادامه بهتون میگیم :

  • برنامه سخت گیرانه را کنار بزارید

یک برنامه، زمانی مفیده که شما را در رسیدن به هدفتون کمک کنه. اما اگر شیوه تمرینی تون بیشتر ضرر داشته باشه و بهتون آسیب برسونه، ادامه دادن چنین برنامه ای دیگه کار عاقلانه ای نیست.

شاید سخت باشه اما ببینید می تونید چند روز خودتون را مجاب کنید تا از برنامه تمرینی تون دور بمونید؟ می تونید این زمان را به کارهای دیگه و علایق دیگتون اختصاص بدید؟ مجددا که به برنامه تمرینی تون برگشتید، با قدرت بیشتری این کار را انجام داده و در عین حال از آن لذت ببرید. با ذهنی خلاق و پر هیجان به تمرین برگردید و به جای تمرکز روی میزان کالری مصرفی یا زدن تعداد بالای ست پرس سینه، آرامش داشته و از ورزش کردنتون لذت ببرید و کمی به خودتون راحت تر بگیرید.

  • به هیجان حرکات فکر کنید نه انجام یه ورزش یکنواخت!

کنار گذاشتن و یا کاهش شدت تمرینات به معنی نادیده گرفتن نیازهای فیزیکی بدنتون نیست. کلید این کار، تمرکز و فکر کردن به تأثیر این حرکات و هیجان ناشی از آن هاست، نه اینکه صرفا تمامی فکرتون را به زدن تعداد ست های بالا و پشت هم تمرین کردن اختصاص بدید. مثلا می تونید ببینید که چه حرکاتی را می تونید جایگزین حرکات فعلی تون کرده و نتیجه یکسان بگیرید یا برای تنوع یه مدت یوگا و رقص رو امتحان کنین.

بسیاری از ورزشکارهای حرفه ای به طور موقت مدتی را به ورزش های ساده تر مثل یوگا پرداخته و آن را برای دوره ریکاوری و بازیابی، بسیار مفید می بینند.

حتی انجام کارهای خانه میتونه نوعی تحرک به حساب بیاد که مثل حرکات ورزشی باعث کالری سوزی شده و در عین حال کارهای خونه تان رو هم انجام دادید.

  • تعادل رو حفظ کنین!

هنگام انجام تمرینات شدید، تعداد کم، بیشترین تأثیر ممکن رو داره. ورزش باعث تولید هورمون HGH یا هورمون رشد میشه که به عنوان هورمون تناسب اندام هم شناخته میشه. اما هنگامیکه به سطح قابل توجهی از آمادگی جسمانی رسیدید، در واقع دیگه نیازی به تولید این هورمون نداشته و در عوض بدنتون به دوره ریکاوری و بهبود نیاز داره، اما در صورت اعتیاد به ورزش و انجام تمرینات شدید و طاقت فرسا، به مرحله ریکاوری نخواهید رسید.

بنابراین تمرینات بسیار شدید را همراه با تمرینات ملایم تر مثل پیلاتس و یوگا به صورت ملایم پیش ببرید تا به رشد عضلاتتون و تقویت آن کمک کنید.

پیلاتس
پیلاتس
  • خودتان را ناز پرورده بار بیارید

به عنوان یک ورزشکار حرفه ای، ممکنه در طول روز تمرینات سخت و طاقت فرسایی انجام بدید که در پایان روز شما را خسته کند. اما می تونید با کمی استراحت به خودتون این فرصت را بدید تا با آرامش بیشتر و روحیه بهتر کار را ادامه بدید. مثلا زمانی رو به مرتب کردن کمد لباساتون اختصاص بدین یا استخر برید و از جکوزی آن لذت ببرید. همین طور با کمی خرید و انجام کارهای مورد علاقه تون می تونید حسی تازه و فرح بخش رو به خودتون هدیه بدید.

آخرین باری که از ورزش کردنتون لذت بردید کی بوده؟ اصلا یادتون میاد؟ اگر همچنین چیزی رو اصلا به خاطر نمیارید، ممکنه نشونه ای از اعتیاد به ورزش در شما باشه. ورزش واقعا نیاز هر انسانیه و میتونه مؤثرترین نقش رو در سلامت جسم و روحتون ایفا کنه، منتها مثل هر چیز دیگه ای، تعادل، کلید اصلی موفقیت در آنه!

مترجم :مریم قندی

منبع : www.positivemed.com

 

نوشته علائم اعتیاد به ورزش و راههای پیشگیری از آن اولین بار در نوین زی. پدیدار شد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در بیماری‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…