حوله همواره یکی از ضروری‌ترین کالاها برای زندگی رزومره بوده است اما با گذر زمان انواع حوله‌ها برای مصارف مختلف به وجود آمدند که بسیاری از افراد بدون توجه به جنس و کاربری‌شان از آنها استفاده می‌کنند. افرادی هم هستند که انتخاب درستی دارند اما نمی‌دانند چطور از حوله‌ها مراقبت کنند تا عمر مفیدشان بیشتر شود و مجبور نشوند زود به زود برای خرید حوله اقدام کنند. با ما همراه باشید تا انواع حوله‌ها و نکات مهم در مراقبت از آنها به‌خصوص حوله‌ تن پوش را با هم مرور کنیم.

وزن حوله

حوله‌ها بسته به کاربردی که دارند وزن و جنس متفاوتی دارند. هر چه وزن حوله بیشتر باشد پرزهای بلندتر و قابلیت جذب آب بیشتری دارد،‌ البته وزن تا حدودی به جنس حوله هم بستگی دارد. وزن حوله‌ها با واحد GSM (گرم بر مترمربع) بیان می‌شود. حوله‌هایی که دارای GSM کمی هستند، نازک‌تر و سبک‌ترند. مثلا حوله‌هایی که GSM آنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ است انتخاب خوبی برای مصارف آشپزخانه و باشگاهی به‌شمار می‌روند و حوله‌های با GSM بالاتر برای حمام، استخر،‌ ساحل و هتل‌ها مناسب‌اند. حوله‌های ابعاد حمامی با رنگ سفید انتخاب خوبی برای حوله‌های مخصوص استخر، سونا و جکوزی هستند که معمولا ضخیم و نرم و دارای وزن های تقریبی ۶۸۰ و ۹۰۰ گرمی هستند. حوله‌هایی که در ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، مدارس و هتل‌ها بسیار کاربرد دارند به‌طور معمول وزن‌شان از ۲۲۰ تا ۷۷۰ گرم متغیر است.

جنس حوله

انواع حوله ها

حوله پنبه‌ای

به‌طور کلی هرچه میزان پنبه در حوله بیشتر باشد قدرت جذب آن بالاتر است زیرا الیاف پنبه به‌طور طبیعی می‌توانند تا ۲۵ برابر وزن‌شان مایعات را جذب کنند. در حوله‌های مصارف روزمره از پنبه‌های استاندارد استفاده شده است. حوله‌های ۱۰۰٪ پنبه ای نرم‌تر و لطیف‌تر هستند و قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای دارند. اگر این حوله‌ها با مقدار کمی سیلک (ابریشم) ساخته شوند، برای استفاده‌های طولانی‌مدت عالی هستند. حوله‌های حمام فوق‌العاده نرم و باکیفیتی هم که در هتل‌ها استفاده می‌شوند از پنبه‌های استاندارد در گرم بالا تولید شده‌اند تا دوام و کارایی خوبی داشته باشند.

حوله‌های پنبه‌ای/پلی‌استر (۸۶٪ پنبه و ۱۴٪ پلی استر نخ ریسی شده) برای استفاده‌های مکرر دوام بیشتری دارند و برای شرکت‌هایی که بودجه‌ی خوبی برای هدایا در نظر گرفته‌اند، بسیار مناسب است.

حوله‌هایی که با روش Zero Twist بافته می‌شوند تا ۳۰٪ از حوله‌های دیگر سبک‌ترند. در این حوله‌ها از پنبه‌ی کمتری استفاده شده، سریع‌تر خشک می‌شوند و با محیط زیست هم سازگارند.

حوله پنبه‌ای ارگانیک

اشخاصی که به اهمیت محیط زیست واقف هستند و پوست‌های حساسی دارند باید از این نوع حوله‌های تن پوش استفاده کنند. حوله‌های پنبه‌ای ارگانیک در سراسر جهان با محبوبیت روبه‌رو هستند. دلیل محبوبیت این نوع از حوله‌ها این است که با محیط زیست سازگارند و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در آن به‌کار نرفته است، علاوه بر این در کشت این نوع پنبه‌ها هم هیچ مواد آفت‌کشی استفاده نشده است. این پنبه‌ها برای استفاده‌ی حوله برای پوست‌های حساس و نوزادان بسیار مناسب است.

حوله ابریشم و ساتن

این حوله‌ها شیک، زیبا و لوکس هستند و توسط نخ‌های ابریشم و ساتن بافته می‌شوند. این تن پوش‌ها نازک، ظریف و سبک وزن هستند و گزینه‌ی مناسبی برای فصول گرم به‌شمار می‌روند اما زیاد مقرون‌به‌صرفه نیستند. در هنگام شست‌وشو هم اگر اشتباهی رخ دهد سایز آنها کوچک می‌شود.

حوله پشم مصنوعی

این حوله‌ها بسیار مقاوم‌اند و توانایی جذب آب زیادی دارند. اندازه‌ی این حوله‌ها معمولا تا مچ پاست، زیرا باید حس گرمی و راحتی را ایجاد کنند.

حوله پشم ارگانیک

حوله پشمی

این حوله‌ها از پشم گوسفند تهیه شده‌اند و به دلیل نرمی زیاد، بسیار محبوب هستند. اما در نظر داشته باشید که قدرت جذب این نوع حوله‌ها بسیار کم است.

حوله بامبو

بامبو یک ماده‌ی طبیعی و سازگار با محیط زیست با خواص ضدباکتریایی و ضدحساسیت است. حوله‌های بامبو نازک و سبک هستند و در بین افرادی که آلرژی یا حساسیت پوستی دارند محبوب‌اند. این حوله‌ها تا حدودی گران‌قیمت هستند اما یکی از بهترین هدایایی هستند که برای عزیزان‌تان می توانید تهیه کنید.

حوله میکروفیبر

میکروفیبر یک ماده‌ی مصنوعی است که از ابریشم ظریف‌تر اما دارای قدرت جذب زیادی است. حوله‌های تن‌ پوش میکروفیبر سبک وزن و بادوام هستند و برای پوست‌های حساس مناسب‌اند به همین دلیل حوله‌های گرانبهاتر دارای الیاف میکروفیبر هستند.

حوله نایلونی

حوله‌های تن پوش با جنس نایلون بسیار ارزان قیمت هستند و به‌راحتی هم تمیز می‌شوند. تنها ویژگی مثبت این حوله‌ها همان قیمت ارزان‌شان است.

راهنمای خرید و مراقبت از حوله تن پوش

حوله تن پوش

حوله‌های تن پوش علاوه بر حمام در استخر، ساحل و چشمه‌های آب گرم نیز کاربرد دارند. این حوله‌ها علاوه بر اینکه برای هر شخص ضروری هستند، گزینه‌ی ایده‌آلی برای هدیه دادن در موارد خاص مانند جشن عروسی، جهیزیه، سالگرد، تولد، روز ولنتاین و روز مادر هستند.

هر زمان که تصمیم به خرید حوله تن پوش داشتید- به‌خصوص در خریدهای آنلاین- از نمودارهای موجود برای اندازه‌گیری استفاده کنید و به‌خاطر داشته باشید راهنمای اندازه در کشورها و مناطق مختلف، متفاوت است. البته حوله‌ تن پوش باید کمی برای بدن آزاد باشد و اندازه‌ی کمر آن با اندازه‌ی کمر شما تطبیق داشته باشد. سه اندازه‌ی استاندارد برای حوله‌های تن پوش وجود دارد:

  • حوله تن پوش تمام قد: این نوع حوله‌ها معمولا تا مچ پا می‌رسند. اگر در مناطق سرد زندگی می‌کنید یا در زمستان می‌خواهید گرمای دلپذیر بعد از حمام را تجربه کنید این حوله‌ها انتخاب مناسبی هستند.
  • حوله تن پوش تا زانو: این نوع حوله‌ها معمولا دارای وزن کمتری نسبت به حوله‌های تمام قد هستند. زمان مناسب این اندازه برای فصل تابستان است. از این حوله برای استخر و چشمه‌های آب گرم هم استفاده می‌شود.
  • حوله تن پوش بالای زانو (سارافون): این حوله‌ها برای بانوانی که عادت ندارند مدت زیادی را در حمام صرف کنند و یک دوش سریع می‌گیرند مناسب است،‌ زیرا در حمام‌های سریع رطوبت کمتری جذب پوست می‌شود و بدن کمتر به گرمای حمام عادت می‌کند، در نتیجه نیازی به حوله‌های بلند برای خشک کردن نیست.

اندازه‌ی الیاف میکروفیبر ۰٫۰۱ اندازه‌ی موی انسان است و با استفاده از یک فرآیند تکنولوژیکی تولید می‌شوند. حوله‌های میکروفیبر از حوله‌های ابریشمی هم بهتر و سبک‌ترند. از دیگر نکات مثبت حوله تن پوش میکروفیبر می‌توان به جذب بالای آب، وزن بسیار سبک و نرمی و لطافت آن اشاره کرد. تنها نکته‌ی منفی این حوله‌ها قیمت گران آن نسبت به پوشاک روزمره است.

شست‌و شو و مراقبت از حوله تن پوش

مراقبت از حوله تن پوش

حوله‌ها به دلیل رطوبت، گرما، اکسیژن موجود بین الیاف و مواد مغذی حاصل از پوسته‌های بدن شما، محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌روند. یک متخصص در زمینه‌ی بیولوژی و پاتولوژی در دانشگاه پزشکی نیویورک اعلام کرد که حداکثر پس از ۳ بار استفاده از حوله باید آن را بشویید.

حوله‌ها هر چقدر که باکیفیت و بادوام باشند باید از آنها در برابر اثرات منفی شست‌وشو، خشک کردن و فضای نگهداری مراقبت کنید. بنابراین بهتر است درباره‌ی ترفندهای نگهداری بیشتر بدانید:

  • همیشه دستورالعمل شست‌وشویی را که تولیدکنندگان به حوله می‌زنند مطالعه کنید، زیرا دمای بالا ممکن است منجر به تغییر شکل حوله تن پوش شود.
  • به عنوان یک قاعده‌ی کلی همیشه به یاد داشته باشید که حوله‌ها را با استفاده از مواد شوینده‌ی ملایم و در دمای ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد بشویید.
  • به‌خاطر داشته باشید موادهای شوینده‌ی حوله‌های رنگی و سفید با هم متفاوت هستند.
  • در شست‌وشو از سفیدکننده‌ها استفاده نکنید چون به بافت و پرزهای حوله‌ تن پوش آسیب می‌زنند.
  • برخی از نرم کننده‌ها باعث آسیب رساندن به الیاف حوله می‌شوند و کارایی آنها را در خشک کردن بسیار کاهش می‌دهند، پس مطابق دستورالعمل مخصوص حوله پیش بروید.
  • هیچ گاه حوله‌ها را همراه با دیگر لباس‌ها در ماشین لباسشویی قرار ندهید.
  • پس از پایان چرخه‌ی شست‌وشو توصیه می‌شود که حوله‌ها را در خشک‌کن قرار بدهید تا سریع‌تر خشک شوند.
  • پس از حمام و استفاده از حوله‌ها، هیچگاه آنها را در قفسه‌ها قرار ندهید. بهتر است آنها را بر رخت آویز حمام آویزان کنید.
  • حوله‌های خشک را هیچ‌گاه به‌صورت فشرده در طبقات و قفسه‌های حمام قرار ندهید چون باعث از دست دادن نرمی آنها می‌شود.

راهنمای خرید و مراقبت از حوله‌ها برای هتل‌ها

حوله هتلی

هنگامی که به حوله هتلی فکر می‌کنید، صرفا پارچه‌های قابل شست‌وشو، حوله‌های دستی و حوله‌های استاندارد حمامی به ذهن می‌رسد. با این حال برای تهیه‌ی حوله‌های هتل باید تمام نیازهای مشتریان خود را در نظر داشته باشید تا آنها اقامتی دلپذیر و راحت را در هتل شما تجربه کنند.

  • حوله‌های دستی: این حوله‌ها در ابعاد کوچک تولید شده و مناسب خشک کردن دست و صورت هستند.
  • حوله‌های زیرپایی: این حوله‌ها از حوله‌های حمامی کوچک‌ترند و برای جلوگیری از ایجاد لغزش در حمام به‌کار می‌روند.
  • حوله‌های حمامی بزرگ: کاملا اندازه‌ی مناسبی دارند و تمام بدن را می‌پوشانند.
  • حوله‌های تن پوش: این حوله‌ها دارای آستین و یقه هستند تا بدن را به راحتی بپوشانند. برخی از این حوله‌های تن پوش هم دارای کمربند هستند. این حوله‌ها قدرت جذب آب بالایی دارند اما نسبت به حوله‌های دیگر دیرتر خشک می‌شوند.

مراحل شست‌وشوی حوله‌های هتل

شست و شوی هتل

زمانی که حوله‌های مناسب را برای مشتریان هتل خود خریداری کردید باید این حوله را برای میهمانان بعدی تمیز نگه دارید. اگر چه هتل‌ها روش‌های مختلفی را در شست‌وشو به کار می‌گیرند اما در اینجا نکاتی برای شست‌وشوی راحت‌تر حوله‌ها را مرور می‌کنیم:

  • فشار آب: قبل از افزودن مواد شیمیایی حوله را در زیر آب با فشار بالا قرار دهید.
  • شست‌وشو: حوله‌ها را در آب گرم با مواد شوینده بشویید. راهنمایی‌هایی هم که برای شست‌وشو بر روی برچسب مایع قرار دارند شما را در مسیر درستی هدایت می‌کنند.
  • شفافیت: هیچ‌گاه استفاده از سفیدکنند‌ه‌ها را برای شست‌وشوی حوله‌ها توصیه نمی‌کنیم، اما در صورت لزوم از سفیدکننده‌هایی استفاده کنید که دارای کُلُر نباشند. در این صورت به حفظ کیفیت و ظاهر حوله کمک خواهید کرد.
  • خشک کردن: پس از اتمام چرخه‌ی شست‌وشو، حوله‌ها را از ماشین لباسشویی خارج کنید و برای خشک کردن از حرارت بالا استفاده کنید تا حوله عاری از وجود هر گونه میکروب شود.

چیدمان حوله‌ها

وسایلی مانند حوله، لباسشویی، و محصولات بهداشتی، برای نگهداری در فضایی مانند اتاق خواب مناسب نیستند بلکه باید در حمام و با چیدمانی درست قرار داده شوند تا هم به حفظ بهداشت این وسایل کمک کنند و هم از لحاظ بصری زیبا به‌نظر برسند.

اگر هم فضای حمام شما کوچک است در این بخش چیدمان‌های متنوعی را آورده‌ایم تا انتخاب بهتری برای فضای حمام خود داشته باشید.

۱. نصب کردن قفسه

به‌جای اینکه به فکر قرار دادن قفسه و طبقات در زیر سینک باشید، به فضای عمودی اطراف روشویی فکر کنید. چون اگر به هر دلیلی آب از زیر سینک به قسمت پایین نفوذ کند، تمام حوله‌ها و لوازم بهداشتی دچار مشکل خواهند شد. قفسه‌های متفاوتی وجود دارند که شما می‌توانید در کنار یا بالای سینک نصب کنید تا حوله‌ها را در آنها قرار دهید. در این چیدمان حوله‌ها هم زیبا به‌نظر می‌رسند و از طرفی دیگر هم بهداشتی و قابل دسترس باقی خواهند ماند.

۲. استفاده از فضای کنار درب‌ها

استفاده از فضای کنار درب‌ها
این مشکلی است که در تمام دنیا وجود دارد. چه خانواده‌ای چهار نفره باشید و چه تنها و مجرد زندگی کنید احتمالا همیشه به دنبال مکانی می‌گردید که حوله‌ی مرطوب خود را در آنجا قرار دهید. اگر هم حوله‌ی مرطوب خود را در هر جای نامناسبی قرار دهید، هر گونه مزیت بهداشتی را در حوله از بین می‌برید. در این شرایط ما فضای پشت درب حمام را به شما معرفی می‌کنیم. طبق گزارش محققان سایت MarthaStewart حمام‌های انگشت‌شماری در دنیا وجود دارد که فضای مناسبی برای حوله‌ها داشته باشند.

۳. استفاده از آویزهای سبدی

از آویزهای سبدی استفاده کنید
تا به حال شده وارد حمام شوید و فراموش کنید حوله با خود ببرید؟ برای مرتفع شدن این مشکل از دیوارهای حمام می‌توانید استفاده‌ی بهینه کنید. از سبدهای حصیری به‌صورت آویز بر دیوار می‌توانید بهره ببرید و حوله‌ها را با ترتیب دلخواه درون این سبدها بچینید.

نکته: با لوله کردن حوله‌ها می‌توانید فضای بیشتری از درون این سبدها را در اختیار داشته باشید. در این صورت حمام فضای گرمی پیدا می کند.

۴. استفاده از فضای بالای درب‌ها

از فضای بالای درب‌ها استفاده کنید
یکی از فضاهایی که نادیده گرفته می‌شود فضای بالای درب حمام است. این محل برای اضافه کردن یک طبقه عالی است که می‌تواند برای نگهداری کاغذ توالت اضافی، حوله و سایر محصولات استفاده شود. البته بهتر است برای بیشتر کردن تحمل وزن طبقه، دو گونیا در زیر طبقه قرار دهید.

۴. استفاده از فضاهای منحصربه‌فرد

از فضاهای منحصربه‌فرد استفاده کنید
قفسه‌های کوچک، عمودی یا جعبه‌ها برای این شرایط به‌خوبی کارایی دارند. برخی هم علاقه دارند از کابینت یا کتابخانه‌های مینیاتوری استفاده کنند. این وسیله برای هر سلیقه‌ای مناسب است چون دسترسی‌های زیادی برای مصرف‌کننده ایجاد می کند.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…