رنگ کردن تخم مرغ پخته برای سفره‌ی هفت‌سین یکی از سنت‌های قدیمی عید نوروز است و خوش‌بختانه روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. استفاده از روش‌های مختلف برای رنگ کردن تخم مرغ به زیباتر شدن سفره‌ هفت‌سین کمک می‌کند. همراه ما باشید، در ادامه چند روش مختلف برای درست کردن تخم مرغ رنگی را به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت‌سین

گام اول: وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

قبل از هر چیز باید چند تخم مرغ تهیه کنید. تخم مرغ‌ها را در ظرف مخصوص بگذارید و کمی نمک روی آنها بپاشید؛ سپس روی آنها آب بریزید. پس از جوشیدن آب، اجازه دهید که با شعله‌ی کمتر، به مدت ۱۰ دقیقه کمی آهسته بجوشد. در مرحله‌ی بعد باید تخم مرغ‌ها را از ظرف بیرون بیاورید. آنها را در ظرف آب سرد قرار دهید تا کاملا خنک شوند. قبل از آغاز رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شوند. برای ادامه‌ی کار به ابزارهایی مثل پالت رنگ،‌ ظرف برای ترکیب رنگ، قاشق و دستورالعمل برای تهیه‌ی رنگ نیاز دارید. می‌توانید از رنگ غذا هم استفاده کنید.

گام دوم: رنگ‌های مورد نظرتان را آماده کنید

برای تهیه و ترکیب رنگ‌ها به دستورالعمل پالت رنگی که خریده‌اید نیاز دارید. اما در حالت کلی، می‌توانید چند قطره از رنگ را در آب یا سرکه (یک قاشق غذاخوری) بریزید. رنگ غذای مایع معمولا باید با سرکه ترکیب شود. بنابراین کمی از هر دو مایع را در دسترس قرار دهید. آب را در ظرفی بریزید که فضای کافی برای تخم مرغ را هم داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم از یک ظرف گود و پلاستیکی استفاده کنید.

رنگ‌ها را در نزدیکی خود قرار دهید. تخم مرغ‌های پخته را نیز در دسترس قرار دهید. قبل از آغاز کار با رنگ‌ها، محل را با روزنامه بپوشانید تا محیط کثیف نشود. یک کارتن مخصوص تخم مرغ نیز در اختیار داشته باشید تا تخم مرغ‌های رنگ‌شده را برای خشک شدن روی آن قرار دهید.

گام سوم: طرح‌های اولیه را روی تخم مرغ‌ها بکشید

برای رنگ کردن تخم مرغ می توانید با چسب و کش پلاستیکی طرح مورد نظر را روی آنها بکشید- تخم مرغ رنگی

اگر می‌خواهید طرح‌های بیشتری روی تخم مرغ‌ها اضافه کنید، پیشنهاد می‌کنیم با مداد شمعی، کش پلاستیکی یا برچسب، طرح اولیه‌ی خود را روی آنها بکشید. پوشاندن پوست تخم مرغ با نوار چسب، برچسب، کش پلاستیکی یا نقاشی با مداد شمعی، مانع از رنگی شدن این نواحی می‌شود تا بتوانید طرح‌های مورد نظر خود را روی آنها بکشید.

می‌توانید یکی از تخم مرغ‌ها را با رنگ روشن رنگ‌آمیزی کنید و سپس بخش‌هایی از آن را با رنگ تیره‌تر طراحی کنید.

همچنین می‌توانید طرح‌های تزئینی دیگری را پس از رنگ‌آمیزی کلی روی تخم مرغ بکشید. این موارد کاملا به سلیقه‌ شما بستگی دارند.

گام چهارم: تخم مرغ را درون ظرف رنگ قرار دهید

تخم مرغ پخته را با قاشق مخصوص بردارید و آن را درون ظرف رنگ‌تان قرار دهید. می‌توانید تنها نیمی از تخم مرغ را درون ظرف قرار دهید تا نیمه‌ی دیگر بدون رنگ باقی بماند. تخم مرغ را حداقل به‌مدت ۳ دقیقه درون ظرف بگذارید.

هرچقدر که بیشتر منتظر بمانید، پوست تخم مرغ رنگ بیشتری به خود جذب می‌کند. بنابراین برای پررنگ شدن باید بیشتر منتظر بمانید.

گام پنجم: تخم مرغ را از ظرف رنگ خارج کنید و آن را روی محلی که با روزنامه پوشیده شده قرار دهید

در این مرحله می‌توانید یک قطره رنگ روی تخم مرغ بریزید و با یک نی، آن را فوت کنید تا بتوانید طرح‌های رنگی بیشتری ایجاد کنید. می‌توانید با قلم مخصوص، رنگ را روی سطح تخم مرغ پخش کنید.

برای زیبایی بیشتر تخم مرغ می‌توانید این کار را با رنگ‌های مختلف انجام دهید. می‌توانید تخم مرغ را بار دیگر در ظرف رنگ قرار دهید تا بخشی از آن رنگ‌آمیزی شود. سپس طرح‌ راه‌راه رنگارنگ ایجاد کنید. با باز کردن نوارچسب، کش پلاستیکی یا برچسب‌ها می‌توانید قسمت‌هایی که بی‌رنگ باقی مانده را با رنگ دل‌خواه خود رنگ‌آمیزی کنید. در نهایت تخم مرغ را در کارتن مخصوص قرار دهید تا خشک شود.

روش‌های مختلف درست کردن تخم مرغ رنگی

روش اول: تخم مرغ‌های مرمری

آموزش روش‌های مختلف رنگ کردن تخم مرغ طرح مرمری

۱. رنگ مورد نظر را طبق دستورالعمل تهیه کنید یا از رنگ غذا استفاده کنید

اگر می‌خواهید تخم مرغ‌ها را بخورید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.

  • به ظرف رنگ‌هایی که تهیه کرده‌اید، یک قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه کنید. اگر می‌خواهید تخم مرغ را به روش معمولی رنگ کنید یا آن را به یک رنگ پایه برسانید، باید این کار را قبل از ایجاد طرح مرمری انجام دهید؛ چراکه پس از اضافه شدن روغن، نمی‌توانید این کار را انجام دهید. کارتان را با اضافه کردن کمی روغن به رنگ‌ها شروع کنید. روغن بیشتر، حالت مرمری متفاوتی ایجاد می‌کند.
  • قطره‌های کمی از مخلوط رنگ غذا و سرکه را برای رنگ‌پذیری بهتر در بستری از کرم اصلاح قرار دهید یا اینکه قطره‌های کمی از ترکیب روغن و رنگ غذا را در آب بریزید. رنگ را هم بزنید تا کاملا پخش شود. سپس تخم مرغ را به‌مدت کوتاهی درون ترکیب بغلتانید تا طرح مرمری ایجاد شود. می‌توانید تنها بخش‌هایی از تخم مرغ را در این ترکیب قرار دهید تا طرح مرمری را با رنگ‌های مختلف ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید از انبر استفاده کنید و تنها بخشی از تخم مرغ را درون ترکیب قرار دهید. اگر از کرم اصلاح استفاده می‌کنید، قبل از پاک کردن فوم اضافی، اجازه دهید تا تخم مرغ شما خشک شود. فراموش نکنید که اگر این ترکیب به شما و لباس‌تان برخورد کند، لک آن باقی می‌ماند. پس مراقب باشید.

۲. سریع‌تر بغلتانید

از قاشق یا انبر استفاده کنید و تخم مرغ را پس از قرار دادن در ترکیب رنگ، به‌سرعت از ظرف خارج کنید. روغن و آب باهم مخلوط نمی‌شوند، به همین دلیل بخشی از پوست تخم مرغ رنگی می‌شود و بخش‌های دیگر بدون رنگ باقی می‌مانند؛ در نتیجه حالت مرمری ایجاد می‌شود. پس از خشک شدن، بار دیگر آن را بغلتانید تا رنگ‌ها درخشان‌تر شوند.

۳. تخم مرغ‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا خشک شوند

با دستمال کاغذی به‌آرامی روی تخم مرغ ضربه بزنید تا رنگ اضافی را جذب کند. اگر می‌خواهید تخم مرغ را در رنگ دیگری قرار دهید،‌ اجازه دهید که کاملا خشک شود.

۴. تخم مرغ را درخشان‌تر کنید

پس از پایان کار و خشک شدن کامل تخم مرغ، دستمال کاغذی را به کمی روغن مایع آغشته کنید و به‌آرامی روی سطح تخم مرغ بکشید تا درخشان‌تر شود.

۵. قبل از آماده شدن سفره هفت‌سین، تخم مرغ را در یخچال قرار دهید

اطرافیان را با اثر هنری خود شگفت‌زده کنید.

روش دوم: رنگ کردن تخم مرغ با فشار اسفنجی

آموزش روش‌های مختلف رنگ کردن تخم مرغ طرح اسفنجی

  • پنج قطره رنگ غذا را با چند قطره آب ترکیب کنید.
  • اسفنج را به ترکیب رنگ آغشته کنید و آن را روی تخم مرغ فشار دهید.
  • صبر کنید تا خشک شود.
  • همین روند را با رنگ دیگر نیز تکرار کنید.
  • می‌توانید با رنگ‌ها و اسفنج‌های مختلف این کار را تکرار کنید تا یک تخم مرغ رنگارنگ داشته باشید.

روش سوم: تخم مرغ توپ‌توپی

  • چندین برچسب توپ‌توپی را روی تخم مرغ بچسبانید.
  • تخم مرغ را مطابق دستور اولیه با رنگ‌ دل‌خواه رنگ‌آمیزی کنید.
  • منتظر بمانید تا تخم مرغ کاملا خشک شود.
  • برچسب‌ها را به‌آرامی جدا کنید.
  • در پایان می‌توانید جای خالی برچسب‌ها را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی کنید یا اینکه آنها را سفید کنید.

روش چهارم: تخم مرغ درخشان

آموزش روش‌های مختلف رنگ کردن تخم مرغ طرح درخشان

  • تخم مرغ را مطابق میل خود رنگ‌آمیزی کنید. برای پررنگ شدن می‌توانید کمی سرکه‌ی سفید به رنگ‌تان اضافه کنید.
  • با رنگ‌های درخشان یا اکلیل روی سطح تخم مرغ را بپوشانید یا اینکه کمی از آن را به ترکیب رنگ اضافه کنید.
  • اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • حالا یک مجموعه‌ی کامل از تخم مرغ‌های زیبا برای سفره‌ی هفت‌سین دارد.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…