شناسنامه کتاب

عنوان اصلی کتاب: The Five Dysfunctions of a Team

عنوان کتاب به فارسی: پنچ دشمن کار تیمی

نویسنده: پاتریک لنچیونی (Patrick Lencioni)

سال انتشار: ۲۰۰۲

درباره کتاب

پاتریک لنچیونی در «کتاب پنج دشمن کار تیمی» داستان‌هایی در مورد رهبری روایت می‌کند که هم آموزنده و هم سرگرم‌کننده هستند. در این کتاب، او دنیای جالب و پیچیده‌ی کار تیمی را به‌تصویر می‌کشد.

در این کتابِ داستان‌گونه «کاترین پترسن» مدیرعامل شرکت Decision Tech با سخت‌ترین چالش رهبری روبه‌رو می‌شود. او باید تیمی را متعهد کند که هیچ هماهنگی‌ای باهم ندارند. ناهماهنگی این تیم آن‌قدر زیاد است که تمام شرکت به‌خاطر آن درخطر قرار گرفته‌ است. آیا او در این راه موفق می‌شود؟ آیا اخرج می‌شود؟ آیا شرکت دچار ورشکستگی می‌شود؟ این داستان هیجان‌انگیز به خواننده یاد‌آوری می‌کند که رهبری به شجاعت و بصیرت نیاز دارد.

در این داستان، لنچیونی درمورد پنج دشمن کار تیمی حرف می‌زند. این پنج دشمن باعث می‌شوند حتی بهترین تیم‌ها هم دچار اختلاف شوند. بعد او شیوه‌هایی عملی معرفی می‌کند که به رفع و غلبه بر مشکلات کمک می‌کنند که با استفاده از آنها می‌توانید تیمی قوی و متعهد بسازید. لنچیونی داستانی خواندنی نوشته که پیغامی قدرتمند، ولی درعین‌حال ساده در خود دارد.

پنج دشمن کار تیمی که پاتریک لنچیونی در کتاب خود به آنها اشاره کرده، از این قرار هستند:

  1. بی‌اعتمادی: این‌که حس کنید در برابر اعضای تیم آسیب‌پذیر هستید، باعث می‌شود نتوانید به آنها اعتماد کنید.
  2. ترس از درگیری: گاهی‌اوقات افراد دوست دارند آرامش مصنوعی را در محیط خود حفظ کنند. این باعث می‌شود درگیری‌های مؤثر و نتیجه‌بخش ایدئولوژیک را در نطفه خفه کنند.
  3. بی‌مسئولیتی: شفاف‌نبودن همه‌چیز باعث می‌شود اعضای تیم تصمیماتی بگیرند که به آنها پایدار نمی‌مانند.
  4. طفره‌رفتن از پاسخ‌گویی: ترس از دست دادن اعتبار در میان افراد دیگر باعث می‌شود بعضی‌ها تقصیر را به گردن دیگران بیندازند.
  5. بی‌توجه بودن به نتیجه: دنبال کردن اهداف شخصی و بالابردن رتبه باعث می‌شود برخی افراد روی موفقیت تیمی تمرکز نداشته باشند.

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب پنج دشمن کار تیمی» برای کسانی است که می‌خواند رهبریِ تیمی را به‌عهده بگیرند. این کتاب به رهبران کمک می‌کند به موانع رفتاری کار تیمی غلبه کنند. در واقع این کتاب برای تیم‌هایی است که نمی‌خواهند درگیر تمایلات طبیعی انسان‌ها شوند. این تمایلات می‌توانند از کارآمدی کار تیمی جلوگیری کنند.

در حاشیه

«کتاب پنج دشمن کار تیمی» یکی از مؤثرترین منابع اطلاعات عملی برای موفقیت در کار تیمی است. این کتاب می‌تواند روی فعالیت دانشکده‌های اقتصاد و تجارت،‌ کلیساها، سازمان‌های خیریه، تیم‌های ورزشی حرفه‌ای و ارتش تأثیر بگذارد. کتاب «پنج دشمن کار تیمی» بیش از ۲ میلیون نسخه در سرتاسر دنیا فروش داشته‌ و هر هفته‌ یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های ملی است.

پاتریک لنچیونی علاوه‌بر کتاب «پنج دشمن کار تیمی» دو کتاب دیگر هم نوشته که موضوعی مشابه دارند. این کتاب‌ها «پنج وسوسه‌ی یک مدیرعامل» و «چهار وسواس یک مدیراجرایی بی‌نظیر» هستند.

پاتریک لنچیونی نویسنده، مشاور، مؤسس و مدیر گروه The Table Group است. این گروه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سالم‌تر و مفیدتر فعالیت کنند. ایده‌های لنچیونی درمورد رهبری، کار تیمی و انگیزه دادن به کارمندان به سازمان‌هایی در سرتاسر دنیا کمک کرده‌اند.

پاتریک وقتی مشغول نوشتن نیست، به مدیرعامل‌ها و مدیران اجرایی آنها مشاوره می‌دهد. او به آنها کمک می‌کند متعهد‌تر شوند و استراتژی تجاری منسجم‌تری داشته باشند.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…