شناسنامه کتاب

عنوان اصلی کتاب: Leading Change

عنوان کتاب به فارسی: رهبری تحول

نویسنده: جان کاتر

سال انتشار: ۱۹۹۶

درباره کتاب

جان کاتر در این کتاب شگفت‌انگیز هشت قدم برای مدیریت تغییر در سازمان ارائه می‌کند. این قدم‌ها تأثیرات مثبتی روی رهبران و سازمان‌های سرتاسر دنیا گذاشته‌اند. «کتاب رهبری تحول» فرایند‌هایی را به تصویر می‌کشد که سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف خود از آن می‌گذرند. همچنین کاتر منابع عملی را در اختیار رهبران و مدیرانی قرار می‌دهد که می‌خواهند تغییراتی را در محل کار خود اعمال کنند.

امروزه بیشتر از گذشته به این قدم‌ها نیاز داریم. این کتاب پرفروش هم خواننده‌ را راهنمایی می‌کند و هم ابزارهایی را در اختیار او می‌گذارد که با استفاده از این ابزارها در هر سازمانی می‌تواند از عهده‌ی مسئولیت سخت و چالش‌برانگیز رهبری تغییرات بربیاید.

دکتر کاتر سال‌ها رفتار رهبران و شرایط سازمان‌های بی‌شماری را بررسی کرده‌ است؛ رهبرانی که تصمیم گرفته‌اند، تغییراتی را در استراتژی ها و برنامه‌های خود ایجاد کنند. او عوامل موفقیت را براساس این بررسی‌ها پیدا کرده و آنها را به‌صورت یک روش‌ کار درآورده است. هشت قدم برای رهبری تغییرات که جان کاتر در کتاب خود به آنها اشاره می‌کند، از این قرار هستند:

  • احساس ضرورت ایجاد کنید؛
  • ائتلافی برای راهنمایی تغییرات ایجاد کنید؛
  • چشم‌اندازی استراتژیک ایجاد کنید و به افراد انگیزه دهید؛
  • فهرستی از افراد داوطلب تهیه کنید؛
  • موانع را از سر راه بردارید تا راه‌تان ساده‌تر شود؛
  • اهداف کوتاه مدتی برای خود تعیین کنید؛
  • شتاب کار را حفظ کنید؛
  • تغییرات را اجرا کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

«کتاب رهبری تحول» به شما می‌گوید برای موفقیت در ایجاد تغییرات باید ریسک پذیری بالایی داشته باشید. علاوه‌برآن اگر ناظر پروژه‌ای هستید و می‌خواهید تغییراتی را ایجاد کنید، باید بتوانید کارهایی را به دیگران واگذار کنید. یکی از مهم‌ترین نکات از نظر کاتر این است که همیشه باید درحال یادگیری باشید. با شکست‌های خود مواجه شوید و قبول کنید که یادگرفتن از شکست‌ها زمینه‌ را برای موفقیت‌های بزرگ‌تر هموار می‌کند.

اگر مدیر یا رهبری هستید که می‌خواهید در محیط کار خود تغییرات عمده‌ای را اعمال کنید، باید بدانید اول باید فرهنگ سازمان را تغییر دهید. کارکنان شما باید احساس کنند به این تغییرات نیاز دارند. کاتر می‌گوید درواقع به‌عنوان مدیر یا رهبر موفقیت سازمان بر عهده‌ی شماست. این شما هستید که سازمان را می‌سازید یا تغییراتی را در آن اعمال می‌کنید.

در حاشیه

جان کاتر علاوه بر «کتاب رهبری تحول»، کتاب‌های دیگری هم در زمینه‌ی موفقیت و رهبری نوشته است. ازجمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «کوه‌ یخ ما آب می‌شود»، «قلب تغییرات»، «احساس ضرورت» و «این روش کار ما نیست».

کتاب‌های جان کاتر جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز هستند. او جوایز زیادی را در زمینه‌ی تجارت و مدیریت کسب کرده است. او در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند، کارفرما است و سخنرانی‌های او طرفداران زیادی دارند.

ایده‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و شرکت او به افرادی در سرتاسر دنیا کمک کرده‌ است تا رهبری سازمان و نیز رهبری زندگی خود را به‌دست بگیرند.

کاتر در سال ۱۹۷۷ به عضویت هیئت علمی دانشگاه هاروارد درآمد. در سال ۱۹۸۰ وقتی که ۳۳ سال داشت، مقام استادتمام را کسب کرد و جوان‌ترین استادتمام در دانشگاه هاروارد شد. در ۳۰ سال گذشته مقاله‌های او بیشتر از هر کس دیگری در دانشگاه منتشر شده‌اند.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…