شناسنامه‌ی کتاب

عنوان اصلی کتاب: The Girl on the Train

عنوان کتاب به فارسی: دختری در قطار

نویسنده: پاولا هاوکینز (Paula Hawkins)

سال انتشار: ۲۰۱۵

معرفی کتاب

«کتاب دختری در قطار» داستان سه زن را روایت می‌کند. سه زن غریبه که زندگی آنها به‌طرز غریبی به هم گره خورده است. ریچل، مگان و آنا اصلا هم را نمی‌شناسند اما زندگی آنها به هم گره خورده است. هر کدام از این زن‌ها در دنیای خود سِیر می‌کنند و داستان خود را دارند.

اولین بار ریچل را در قطاری در لندن می‌بینیم. او جزء یکی از صدها نفری است که خسته‌و‌کوفته از سر کار به خانه‌ی خود در حومه‌ی شهر بازمی‌گردند. تنها تفاوت این است که او ۶ قوطی مشروب جین و تونیک در کیف خود دارد. و این فقط اول کار است. ریچل دائم‌الخمر است، مدام بیهوش می‌شود و در حالت مستی با همسر سابقش تماس می‌گیرد. این مسئله باعث می‌شود دیگران به او ایمان نداشته باشند. حتی خودش هم به‌سختی می‌تواند به افکار و خاطراتش اعتماد کند. او در اعماق وجود خود، باور دارد که اتفاق بدی برای زن دیگری افتاده است، ولی نمی‌تواند کاری کند تا کسی حرف او را بشنود و باور کند.

شک و تردید ریچل روز به روز بیشتر می‌شود و با جلو رفتن در داستان کم‌کم با مگان و آنا هم آشنا می‌شویم. تصاویری در ذهن ریچل تکرار می‌شوند: خون، پیراهنی آبی و مردی با موهای قرمز. زنی ناپدید شده و پلیس و ریچل به افراد مختلفی به‌عنوان مظنون فکر می‌کنند.

در «کتاب دختری در قطار»، هاوکین نشان می‌دهد، هرچقدر که هویت و زندگی افراد ثابت به‌نظر برسد، باز هم پایه‌های زندگی بر ریگ روان بنا شده‌اند. ریچل هرچه بیشتر گذشته‌ی خود را به‌یاد می‌آورد، از آدم‌های اطراف خود بیشتر سرخورده می‌شود. هاوکین با مهارت تمام با زاویه‌دیدها و زمان‌ها بازی می‌کند و هیجان زیادی به داستان می‌بخشد. هرچه در داستان جلوتر می‌رویم، بیشتر دل‌مان برای شخصیت اصلی بیچاره می‌سوزد. درحالی‌که در ابتدای داستان اصلا نمی‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم. پیچ‌وتاب‌هایی که هاوکین به داستان می‌دهد، حقیقتا شگفت‌انگیز هستند.

آیا این کتاب برای شماست؟

در ابتدای کتاب تنها چیزی که می‌خوانیم احساسات و خستگی‌های روزانه‌ی ریچل هستند. ریچل تنهاست،‌ به‌خاطر از دست دادن همسرش دچار افسردگی است، به‌خاطر مصرف الکل، اضافه‌وزن و ظاهر معمولی‌ش از خودش بدش می‌آید. همه‌‌ی اینها خسته‌کننده‌اند و خواننده را خیلی مجذوب شخصیت ریچل نمی‌کند. با پیش رفتن داستان و با واضح شدن اتفاقات مرموز شب سرنوشت‌ساز داستان، هیجان آن هم بیشتر می‌شود و بیشتر شیفته‌ی داستان می‌شویم. پس اگر به‌دنبال تجربه‌ی خواندن هیجان‌انگیز یک رمان معمایی و جنایی هستید، مطالعه‌ی این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در حاشیه

«کتاب دختری در قطار» افتخارات زیادی را کسب کرده و در سال گذشته موردتوجه خیلی از منتقدان ادبی قرار گرفته است. ازجمله افتخارات این کتاب، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کتاب منتخب خوانندگان در ۲۰۱۵؛
  • نامزد جایزه‌ی بهترین رمان پلیسی (۲۰۱۶)؛
  • جایزه‌ی آدی برای بهترین کتاب صوتی (۲۰۱۶)؛
  • نامزد جایزه‌ی کتاب سال واتراستون (۲۰۱۵)؛
  • جایزه‌ی کتاب پلیسی سال منتخب زنان و خوانندگان خانگی (۲۰۱۶).

پائولا هاوکینز در زیمبابوه به‌دنیا آمد و در ۱۷ سالگی به لندن نقل مکان کرد و در آنجا به دانشگاه رفت. بعد از آن در مجله‌ی تایمز به روزنامه‌نگاری مشغول شد. معروف‌ترین کتابش یعنی «کتاب دختری در قطار» را هم در سال ۲۰۱۵ نوشت. هم‌اکنون او در جنوب لندن زندگی می‌کند.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…