مرغ شکم پر از انواع غذاهای مجلسی و پرطرفدار است و شما می توانید برای پذیرایی از مهمان ها در مجالس مختلف این غذای ایرانی را بپزید. برای پخت مرغ شکم پر می توانید از فر و یا قابلمه استفاده کنید که طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه و فر با یکدیگر متفاوت است. 

اغلب خانم ها تمایل دارند برای مناسبت ها و مهمانی ها خاص غذاهایی مجلسی و خوشمزه ای نظیر زرشک پلو با مرغ و مرغ شکم پر و مرغ سوخاری را در منزل بپزند که هر کدام از این غذاها طعم لذیذ و متفاوتی دارند.

تزیین مرغ شکم پر

مواد لازم

  • مرغ تمیز و پوست کنده : یک عدد
  • پیاز متوسط : سه عدد
  • سبزی مخصوص
  • گردو : ۸ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه : ۵ قاشق غذاخوری
  • رب انار : دو قاشق غذاخوری
  • کشمش : ۲ قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک : یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
  • آبلیمو : به میزان لازم
  • زرشک : یک قاشق غذاخوری

مقدار لازم سبزی مخصوص مرغ شکم پر

  • جعفری : یک دسته
  • چوچاق : یک دسته
  • نعنا : یک دوم دسته
  • پونه : چند برگ

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

برای پخت مرغ شکم پر ابتدا سبزی های را تمیز کنید و بشویید سپس آن ها را خشک کنید و با یکدیگر مخلوط نمایید و سبزی های خشک شده را ساتوری کنید. پیازها را به صورت درشت رنده کنید سپس درون قابلمه ای مناسب ۱.۵ لیوان آب و مقداری نمک بریزید و پیازهای رنده شده و سبزهای مخصوص را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا سبزی ها پخته شوند و آب آن ها بخار شود.
در مرحله بعدی طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید تا داغ شود سپس دو طرف مرغ را به همراه نمک و زردچوبه درون روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

سرخ کردن مرغ

سرخ کردن مرغ درون قابلمه

مرغ سرخ شده را از درون قابلمه بیرون آورید و ۳ قاشق غذاخوری رب درون روغن بریزید و رب را سرخ کنید و نمک و آبلیمو و فلفل را به همراه دو لیوان آب به رب اضافه کنید و اجازه دهید تا سس مخصوص به دمای جوش برسد سپس حرارت شعله گاز را کم کنید.

روش تهیه سس مرغ شکم پر
در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه بعد از اینکه آب پیاز و سبزی ها به طور کامل خشک شد مقداری روغن به آن ها اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه مخلوط پیاز و سبزی را تفت دهید و باقی مانده رب گوجه فرنگی و رب انار را به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید و همه این مواد را هم بزنید سپس گردو و زرشک و کشمش را به مواد اضافه کنید و تفت دهید و نمک و فلفل را هم مطابق با ذائقه تان به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید. درون شکم مرغ را مقداری نمک بزنید و از مواد آماده شده داخل شکم مرغ بریزید و مواد را مقداری فشار دهید تا درون شکم مرغ به خوبی پر شود.

پر کردن شکم مرغ

به کمک نخ و سوزن شکم مرغ را بدوزید تا در زمان پخته شدن مواد از درون شکم مرغ بیرون نریزد.

دوختن شکم مرغ

توجه داشته باشید که برای خوش طعم کردن مرغ می توانید به اندازه دو قاشق غذاخوری از موادی که آماده کرده اید را درون سس بریزید. سپس مرغ را از قسمت پهلو درون قابلمه قرار دهید همچنین می توانید مرغ را از قسمت شکم درون قابلمه قرار دهید که در این صورت پاهای مرغ را باید ببندید.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

در طرز تهیه مرغ شکم پر، بعد از گذاشتن مرغ درون قابلمه چند قاشق از سس مخصوص روی مرغ بریزید و درب قابلمه را ببندید تا مرغ پخته شود بهتر است در حین پخت مرغ این کار را چند بار تکرار کنید تا همه قسمت های مرغ شکم پر طعم و مزه خوبی بگیرد می توانید بعد از گذشت ۳۰ دقیقه مرغ را در جهت مخالف برگردانید که در این صورت باید دقت داشته باشید که مرغ خرد نشود. در طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه می توانید بعد از پخته شدن مرغ آن را درون ظرف مناسبی برای سرو قرار دهید و با کمک روش های تزیین مرغ شکم پر این غذای ایرانی خوشمزه را به زیبایی تزیین کنید.

مرغ شکم پر خوشمزه و لذیذ

نکات طلایی برای پخت بهتر مرغ شکم پر با قابلمه

  1.  در صورتی که سبزی چوچاق در دسترس نبود می توانید از ۲ حبه سیر در طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه استفاده کنید.
  2. نعنا را نباید بیشتر از مقداری که ذکر شد استفاده کنید زیرا باعث تلخی مواد می شود.
  3. اگر رب انار ملس و یا شیرین است بهتر است برای طعم بهتر مرغ شکم پر یک قاشق آبلیمو و یا آب نارنج به مواد اضافه کنید.
  4. حرارت گاز بهتر است خیلی کم باشد تا مرغ به خوبی و در مدت زمان ۲ ساعت مغز پخت شود.

دستور پخت مرغ شکم پر در منزل

 

در این مطلب با طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه و نکاتی برای پخت بهتر آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید مرغ شکم پر خوشمزه و مجلسی را در منزل بپزید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت انواع غذا با مرغ کلیک کنید.

The post طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه و بدون استفاده از فر appeared first on آرگا.

نمایش مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر توسط مدیر
مطالب بیشتر در غذای ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این مطلب را مطالعه کنید

چگونه با لاک قرمز ناخن های زیباتری داشته باشیم؟

مدل طراحی ناخن لاک قرمز را در این بخش ملاحظه خواهید کرد که امیدواریم این مدل ها با سلیقه ش…